Repozytorium Theo-logos

Średniowieczna retoryka jako czynnik kształtujący sztuki plastyczne. Przegląd podstawowych problemów

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Tabor, Dariusz
dc.date.accessioned 2024-03-20T10:21:18Z
dc.date.available 2024-03-20T10:21:18Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2012, T. 44, s. 257-271. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.issn 2391-6842
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14493
dc.description Zawiera fotografie. pl_PL
dc.description.abstract In the Middle Age the rhetoric was one of the seven liberal arts. Its position in the medieval culture Has been confirmed by Cassiodor, Isidor of Sevilla, Augustin of Hippona and Martianus Capella. The medieval rhetoric was composedof five parts: inventio (invention), dispositio (disposition), elucutio (elocution), memoria (memory) and pronuntiatio (pronuntiation). Only three of them exertet real influence on the fine arts. Inventio controlled the proces of choice of the ideas, which have benn represented by images in work of arts. Dispositio collocated the images in the whole structure of work of art. Elocutio applicated some rhetorical figure in order to communicate some massages throughout the images. In the Middle Ages existed two sources, which inspired the mediewal rhetoric. The fitst Skurce was the ancien, greek and roman rhetoric, the second – the semitic, biblical rhetoric. In the Bible exist two important literary and rhetorical structures – the parallelism and the centripetal construction. These structures influenced some models of composition of narrative cycles and series of images. Rhetor – a hypothetical personage, educated in trivium and quatrivium and expert in the rhetoric, played important role in the mediewal culture. He collaborated with artist and he applicated the rhetorical methods and rhetorical figure in the creation of works of art. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject średniowiecze pl_PL
dc.subject retoryka pl_PL
dc.subject sztuki plastyczne pl_PL
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject inventio pl_PL
dc.subject dispositio pl_PL
dc.subject elocutio pl_PL
dc.subject memoria pl_PL
dc.subject pronuntiatio pl_PL
dc.subject idea pl_PL
dc.subject obraz pl_PL
dc.subject wyrażanie idei pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject sztuka sakralna pl_PL
dc.subject historia sztuki pl_PL
dc.subject Middle Ages pl_PL
dc.subject rhetoric pl_PL
dc.subject visual arts pl_PL
dc.subject art pl_PL
dc.subject image pl_PL
dc.subject expression of ideas pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject sacred art pl_PL
dc.subject art history pl_PL
dc.subject retoryka średniowieczna pl_PL
dc.subject medieval rhetoric pl_PL
dc.title Średniowieczna retoryka jako czynnik kształtujący sztuki plastyczne. Przegląd podstawowych problemów pl_PL
dc.title.alternative Medieval rhetoric as a factor affecting the visual arts. An overview pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas