Theo-logos Repository

La giustificazione e la salvezza in Rm 1,16-17

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Wronka, Stanisław
dc.date.accessioned 2022-10-17T07:25:10Z
dc.date.available 2022-10-17T07:25:10Z
dc.date.issued 1998
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 1998, R. 2 (20), Nr 2 (46), s. 227-239. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/1456
dc.description Artykuł w języku włoskim. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł ten kontynuuje refleksję zamieszczoną w poprzednim numerze Polonia Sacra i zawiera szczegółową egzegezę Rz 1,16-17. Wiersze te stanowią zapowiedź tematu całego listu i należą do najważniejszych tekstów dotyczących problemu usprawiedliwienia i zbawienia w Corpus Paulinum. Pojęcie usprawiedliwienia oddane jest tutaj przy pomocy nabrzmiałego treścią wyrażenia dikaiosynë theoû (sprawiedliwość Boża), które oznacza jednocześnie cechę Boga, Jego dzieło usprawiedliwienia oraz jakość człowieka usprawiedliwionego, a także przy pomocy przymiotnika dikaios (sprawiedliwy), który określa człowieka usprawiedliwionego. Ideę zbawienia wyraża natomiast rzeczownik sôtêria (zbawienie). Punktami wspólnymi usprawiedliwienia i zbawienia według tego tekstu są ewangelia, wiara i ta sama perspektywa zbawcza. Usprawiedliwienie nie wiąże się bowiem wcale z sądem i potępieniem, lecz jest dziełem Bożego miłosierdzia na korzyść niesprawiedliwego człowieka i polega na uczynieniu go sprawiedliwym. Ewangelia jest narzędziem Bożej mocy, poprzez które Bóg objawia swoje dzieło, to znaczy pozwala je poznać i doświadczyć jego skutków. Wiara z kolei jest niezbędnym warunkiem, aby usprawiedliwienie i zbawienie stały się udziałem człowieka. Oprócz punktów wspólnych pojęcia te wykazują też pewne różnice. Zbawienie jest ostatecznym celem Bożej mocy, która działa w obecnym czasie. Rzeczywistość zbawienia jest więc już obecna w pewnej mierze, ale jej ostateczne spełnienie pozostaje wciąż przedmiotem nadziei. Będzie to miało miejsce w czasach eschatologicznych, kiedy człowiek wyzwolony od wszystkich ograniczeń będzie uczestniczył w pełni życia i chwały Bożej. Usprawiedliwienie nie ma tak szerokiego zasięgu. Celem tego działania Bożego jest uczynienie człowieka sprawiedliwym. Dokonało się to w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa, a człowiek uczestniczy w pełni już teraz w skutkach tego dzieła dzięki otwarciu się w wierze na ewangelię. Usprawiedliwienie jest zatem zrealizowanym aspektem zbawienia i podstawą ostatecznego zbawienia. pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject List do Rzymian pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject egzegeza pl_PL
dc.subject egzegeza biblijna pl_PL
dc.subject Rz 1 pl_PL
dc.subject językoznawstwo pl_PL
dc.subject usprawiedliwienie pl_PL
dc.subject zbawienie pl_PL
dc.subject Ewangelia pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject Bible en
dc.subject New Testament en
dc.subject exegesis en
dc.subject biblical exegesis en
dc.subject linguistics en
dc.subject justification en
dc.subject salvation en
dc.subject gospel en
dc.subject faith en
dc.subject giustificazione it
dc.subject salvezza it
dc.subject Bibbia it
dc.subject fede it
dc.subject esegesi biblica it
dc.subject linguistica it
dc.title La giustificazione e la salvezza in Rm 1,16-17 it
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us