Repozytorium Theo-logos

Eine Anmerkung zu: Hans Jonas, der Gottesbegriff nach Auschwitz

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Deselaers, Manfred
dc.date.accessioned 2022-10-25T13:14:43Z
dc.date.available 2022-10-25T13:14:43Z
dc.date.issued 1999
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 1999, R. 3 (21), Nr 5 (49), s. 25-30. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/1669
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Żydzi i chrześcijanie różnie rozpatrują pytanie o Boga. Hans Jonas, będąc Żydem, szuka odpowiedzi na swoje pytania o Boga na gruncie tradycji żydowskiej. „Jednakże nie pojawił się żaden cud: przez lata Oświęcimia-szaleństwa Bóg milczał. [...] Nie odpowiada 'mocną ręką i wyciągniętym ramieniem', jak my Żydzi co roku, wspominając wyjście z Egiptu, recytujemy”. Dlatego odrzuca on obraz Boga jako wszechmogącego Pana historii i szuka nowego punktu wyjścia do Jego zrozumienia w żydowskiej tradycji Kabały Zimzum: wycofania się Boga, który w ten sposób daje światu jego autonomię. Chrześcijanie widzą to z innej perspektywy. Jeśli szukam obrazu, który mi pokazuje działanie Boga na przestrzeni wieków, to nie patrzę najpierw na Exodus, lecz na Krzyż. Tak jak dla Żydów obrazem działania Boga w historii jest wyjście z Egiptu, tak dla nas chrześcijan jest nim doświadczenie Jezusa Chrystusa. Patrząc na Krzyż, próbujemy rozumieć historię. Nie oczekujemy od Boga więcej niż to co nam dał, dając nam Chrystusa. Jeżeli Bóg nie zmienia historii przez zewnętrzną wszechmocną ingerencję, czy oznacza to, że w ogóle w nią nie ingeruje? Możemy powiedzieć, że nie ratował w Auschwitz, tak jak uratował Izrael przy wyjściu z Egiptu, ale uratował tak, jak w przypadku Jezusa z Nazaretu. – Co to oznacza? Pytanie o wszech- lub niemoc i obecność lub nieobecność Boga ukazuje się tutaj w innym świetle. Brak wpływu wszechmocnego Boga na zmianę historii a jednocześnie jego miłująca obecność nie są dla nas niemożliwe do połączenia. W Krzyżu jednoczy się dla nas doświadczenie Boskiego dystansu i bliskości: krzyk opuszczonego umierającego Chrystusa na Golgocie Boże mój, czemuś mnie opuścił? jest jednocześnie wyrazem największej bliskości i miłości Boga do ludzi. Ten paradoks jest istotą wiary chrześcijańskiej. Krzyż jest naszym obrazem Boskiego uniżenia się i Jego ratującej ingerencji. Dlatego też, moim zdaniem, teologia chrześcijańska w obliczu Auschwitz nie może być niczym innym jak teologią krzyża i teologią trynitarną. Wydaje mi się, że należy zdać sobie z tego sprawę, aby dialog chrześcijańsko-żydowski odniósł powodzenie. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Hans Jonas pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject II wojna światowa pl_PL
dc.subject wojna pl_PL
dc.subject Auschwitz pl_PL
dc.subject Oświęcim pl_PL
dc.subject obozy koncentracyjne pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject tradycja żydowska pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject philosophy en
dc.subject God en
dc.subject World War II en
dc.subject war en
dc.subject concentration camps en
dc.subject Bible en
dc.subject Christianity en
dc.subject Jewish tradition en
dc.subject Jesus Christ en
dc.subject tradycja pl_PL
dc.subject tradition en
dc.subject Philosophie de
dc.subject Gott de
dc.subject Zweiter Weltkrieg de
dc.subject Konzentrationslager de
dc.subject Bibel de
dc.subject Christentum de
dc.subject jüdische Tradition de
dc.title Eine Anmerkung zu: Hans Jonas, der Gottesbegriff nach Auschwitz de
dc.title.alternative Uwaga do: Hansa Jonasa, pojęcie Boga po Auschwitz pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas