Repozytorium Theo-logos

Tradycja a sukcesja apostolska w myśli Ireneusza z Lyonu i Tertuliana

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Mejzner, Mirosław
dc.date.accessioned 2024-08-12T10:09:24Z
dc.date.available 2024-08-12T10:09:24Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Communio, 2012, R. 32, nr 2 (178), s. 43-57. pl_PL
dc.identifier.issn 0208-7995
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19647
dc.description.abstract Due to the schisms and heresies of the second century, and especially the threat of Gnosticism, the Church had to defend its apostolic origin and clarify more precisely its own identity. The great Christian thinkers, such as St. Irenaeus and Tertullian, helped to enhance significantly the self-consciousness of the Church, pointing to the two pillars of its apostolicity: Tradition and succession, related to each other as closely as the soul to the body. The Apostolic Tradition, whose most succinct expressions became regula fidei or baptismal creed, would keep its legitimacy through the uninterrupted succession of bishops and their unity in matters of faith and discipline. This unity and apostolic succession was, in turn, the main criterion of distinguishing authentic ecclesial communities from heretical groups, and the teachings that originated from Christ through the Apostles from heterodox interpretations. pl_PL
dc.description.abstract W obliczu schizm i herezji II wieku, a zwłaszcza wobec zagrożenia gnostycyzmu, Kościół musiał bronić swojego apostolskiego pochodzenia i precyzyjniej wyjaśnić własną tożsamość. Wielcy myśliciele chrześcijańscy, jak św. Ireneusz z Lyonu czy Tertulian z Kartaginy, przyczynili się w tym względzie do wydatnego pogłębienia samoświadomości Kościoła, wskazując dwa filary jego apostolskości: Tradycję i sukcesję, powiązane ze sobą tak żywotnie, jak dusza z ciałem. Tradycja apostolska, której najbardziej syntetycznym wyrazem stała się „reguła wiary” czy credo chrzcielne mogło zachować swoją prawo wierność dzięki nieprzerwanej sukcesji biskupów i ich wzajemnej jedności w kwestiach wiary i dyscypliny. Ta jedność i apostolska genealogia była z kolei głównym kryterium odróżnienia autentycznych Wspólnot kościelnych od grup heretyckich, a więc nauczania pochodzącego od Chrystusa za pośrednictwem Apostołów od nieprawowiernych interpretacji. pl_PL
dc.description.sponsorship UKSW Warszawa pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject tradycja pl_PL
dc.subject tradition pl_PL
dc.subject sukcesja apostolska pl_PL
dc.subject apostolic succession pl_PL
dc.subject Ireneusz z Lyonu pl_PL
dc.subject Tertulian pl_PL
dc.subject Tertullian pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject doktorzy Kościoła pl_PL
dc.subject Doctors of the Church pl_PL
dc.subject reguła wiary pl_PL
dc.subject rule of faith pl_PL
dc.subject regula fidei pl_PL
dc.subject Irenaeus of Lyon pl_PL
dc.title Tradycja a sukcesja apostolska w myśli Ireneusza z Lyonu i Tertuliana pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas