Repozytorium Theo-logos

Fides ex visu. O medialnych wizualizacjach wiary

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Draguła, Andrzej
dc.date.accessioned 2023-03-10T07:00:08Z
dc.date.available 2023-03-10T07:00:08Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Polonia Sacra, 2019, R. 23, Nr 4 (58), s. 159-174. pl_PL
dc.identifier.issn 1428-5673
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4852
dc.description Autor tłumaczenia streszczenia: A. Piskozub-Piwosz. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł podejmuje temat teologicznego statusu obrazu w jego wersji elektronicznej, czyli jako ekranu. W chrześcijaństwie kwestia teologii obrazu podejmowana jest od czasów sporów ikonoklastycznych na Wschodzie (VIII–IX w.). Teologia zachodnia od X wieku, a potem na skutek Reformacji, krytycznie podchodziła do epifanijnej funkcji obrazu, która dla chrześcijaństwa wschodniego jest oczywista. Ten teologiczny dystans wobec spełniania funkcji epifanijnej dominuje w teologicznej interpretacji obrazu elektronicznego. Przyjmuje się, że obraz elektroniczny (ekran) nie jest zdolny, by transmitować misterium. Kategoria „symulakrum”, którą stosuje się w opisie obrazu elektronicznego, wskazuje na zerwanie z ikonicznym bądź mimetycznym odwzorowaniem rzeczywistości. Symulakrum imituje rzeczywistość przedstawioną, dlatego nie jest w stanie jej objawiać. pl_PL
dc.description.abstract The article discusses the theological status of an image in its electronic version, i.e. as a screen. In Christianity, the theology of an image has been an issue since the iconoclastic disputes in the East (8th and 9th century). From the 10th century, and then as a result of Reformation, the Western theology approached the epiphanic function of the image, which is evident in Eastern Christianity, with criticism. This theological reserve towards an epiphanic function of an electronic image (screen) dominates the theological interpretation of it. An electronic image is assumed to be incapable of transmitting mystery. The category of “simulacrum”, used in the description of the electronic image, indicates a breakup with the iconic or mimetic representation of reality. Simulacrum only imitates the presented reality, so it is unable to perform a revelatory function. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject obraz pl_PL
dc.subject teologia obrazu pl_PL
dc.subject symulakrum pl_PL
dc.subject hiperrealność pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject cyfrowe środki przekazu pl_PL
dc.subject media pl_PL
dc.subject środki masowego przekazu pl_PL
dc.subject ekran pl_PL
dc.subject telewizja pl_PL
dc.subject internet pl_PL
dc.subject obraz elektroniczny pl_PL
dc.subject image en
dc.subject theology of image en
dc.subject simulacrum en
dc.subject hyperrealism en
dc.subject faith en
dc.subject digital media en
dc.subject mass media en
dc.subject screen en
dc.subject television en
dc.subject electronic image en
dc.subject theology en
dc.subject teologia pl_PL
dc.title Fides ex visu. O medialnych wizualizacjach wiary pl_PL
dc.title.alternative Fides ex visu. On Visualisations of Faith in Media en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas