Repozytorium Theo-logos

Il nero di Cluny contro il bianco di Cîteaux: aspetti simbolici e cromatici degli abiti monastici medievali

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Del Mastro, Diana
dc.date.accessioned 2022-08-25T08:45:48Z
dc.date.available 2022-08-25T08:45:48Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Colloquia Theologica Ottoniana, 2013, nr 1, s. 91-106. pl_PL
dc.identifier.issn 1731-0555
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/601
dc.description Tekst artykułu w języku włoskim. Autor tłumaczenia streszczenia: Diana Del Mastro. pl_PL
dc.description.abstract Na początku XI wieku w zróżnicowanym świecie, który charakteryzował życie zakonne wywodzące się z pustelniczych tendencji lub bractw i organizacji religijnych, wybór stroju miał głębokie implikacje, ponieważ pozwalało to ludziom rozpoznać się między różnymi społecznościami jednego kościelnego organizmu. Ze względu na jasne i doktrynalne cele zakonne problem stroju nie może być dziełem przypadku. Dało to początek XII-wiecznej kłótni mnichów dotyczącej kontrowersji chromatycznej (wyboru koloru habitu czarnego czy białego) pomiędzy dwoma francuskimi opactwami Cluny i Citeaux nie tylko na tematy teologiczne, ale również estetyczne. Wkrótce stało się to niezbędne w celu ustalenia jasnych zasad i polityki w sprawie wyboru koloru i odpowiedniego zwyczaju religijnego życia. Miały na to wpływ liczne czynniki, a mianowicie krój, długość, styl kaptura i oczywiście kolor stroju. pl_PL
dc.description.abstract At the beginning of the 11th Century, in the variegated universe that characterized the monastic religious orders with hermit tendencies, or monastic brotherhoods, and religious organizations, the choice of the habit began to take on profound implications, because it allowed people to recognize between the different communities of the sole Ecclesial body. Because of its clearly and doctrinal purpose, the problem of the garb could not be left to chance; in fact, it ended up giving rise to acrimonious quarrels between the monks, such as the chromatic controversy (black vs. white) which opposed, during the 12th Century, two French abbeys, Cluny and Citeaux, on topics not only theological, but also aesthetic. Soon it became essential to establish clear rules and policy on the choice of colour and appropriate tone to the religious lifestyle. Obviously, countless were considerations about the cut, the length of the habit, the style of the hood and, of course, the colours. en
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject średniowiecze pl_PL
dc.subject cystersi pl_PL
dc.subject strój zakonny pl_PL
dc.subject symbolika pl_PL
dc.subject monastic dress en
dc.subject symbolizm pl_PL
dc.subject Middle Ages en
dc.subject symbol pl_PL
dc.subject mnisi pl_PL
dc.subject monks en
dc.subject habit pl_PL
dc.subject Cistercians en
dc.title Il nero di Cluny contro il bianco di Cîteaux: aspetti simbolici e cromatici degli abiti monastici medievali it
dc.title.alternative Czarny z Cluny vs. biel z Citeaux: chromatyczne i symboliczne aspekty średniowiecznego stroju zakonnego pl_PL
dc.title.alternative The black of Cluny vs. the white of Citeaux: chromatic and symbolic aspects of medieval monastic garb en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas