Repozytorium Theo-logos

Note epistemologiche sul processo canonico

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Llobell, Joaquin
dc.date.accessioned 2023-05-29T07:51:43Z
dc.date.available 2023-05-29T07:51:43Z
dc.date.issued 1994
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1994, T. 26, s. 557-575. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7726
dc.description Artykuł w języku włoskim. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł dotyczy kwestii o charakterze „konstytucyjnym”, jaką jest ochrona praw w Kościele. Sobór watykański II ubogacił treść takich pojęć, jak „osoba” i „wierny”, które stanowią podstawę podmiotowości kościelnej całego systemu stosunków między wiernymi i osobami piastującymi różne urzędy oraz nawzajem między jednymi i drugimi. Różnorodność stosunków z konieczności stwarza sytuacje, które muszą być określone jako prawne „stricto sensu”. Prawność porządku kanonicznego jest wymagana przez prawo naturalne i pozytywne prawo Boże, ponieważ człowiek w pełni prawdy swej egzystencji jest drogą Kościoła. Posiadając ułomną wolność, człowiek potrzebuje prawa. Stąd wynika konieczność istnienia władzy sądowej w Kościele. Pomimo słów Chrystusa „Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz” (Mt 5, 40) chrześcijanin „ma prawo dochodzić swych praw” przy pomocy procesu sądowego. Motywami odwołania się do procesu są jedność wspólnoty kościelnej, zbawienie każdego człowieka, przywrócenie pokoju, będącego dziełem sprawiedliwości i solidarność. Proces sądowy rozpatrywany w kontekście wspólnoty kościelnej ma na celu zabezpieczenie praw, przeciwdziałanie konfliktom i rozwiązywanie ich. Wierny może więc uznać proces sądowy za odpowiedzialny wkład w budowanie wspólnoty Kościoła. Z klasycznej definicji sprawiedliwości oraz ze wspólnotowego charakteru Kościoła wynika konieczność istnienia niezależnej instytucji rozstrzygającej. Ze względu na istniejącą z woli Bożej potrzebę „rozporządzania” dobrami Kościoła konieczny jest pewien porządek prawny, ponieważ nie wszystko może być regulowane w sposób „charyzmatyczny”. Kościół jest bowiem rzeczywistością, w której łaska nie znosi natury. Według Jana Pawła II funkcjonalność pastoralna procesu kanonicznego ma swe źródło w eklezjologii zbiorowej. Prawo kanoniczne ze swej natury ma charakter pastoralny i jest szczególnym uczestnictwem w misji Chrystusa-Pasterza. Działalności pastoralnej nie należy przeciwstawiać działalności prawnej. Ze względu na omylność w działaniu „rzeczywistego” człowieka sama godność osoby ludzkiej domaga się istnienia społecznej „organizacji” środków potrzebnych do przywrócenia naruszonego porządku w zakresie praw i obowiązków. Owe środki stanowią „wartości trwałe” procesu oraz „zasady” procesowe. Wartości trwałe procesu kanonicznego wynikają ze źródeł prawa kanonicznego i z nauczania kościelnego kierowanego do wiernych i do wszystkich ludzi dobrej woli (nauczanie wewnątrz- i zewnątrzkościelne). Dziesięć zasad procesu kanonicznego domaga się przede wszystkim poszanowania godności osoby ludzkiej, które sprzyja nawiązaniu szczerego „dialogu” między stronami sporu. W świetle kan. 1400 przedmiot procesu sądowego jest potrójny: dochodzeniowy, karny i dochodzeniowo-administracyjny. Jednak nie każdy czyn określony jako przestępstwo musi być sądzony przez jakiś trybunał. Możliwa jest również droga administracyjna. Procedura dochodzeniowa może więc być podwójna. Według „Normae spéciales” z 1968 r. niektóre sprawy muszą być odsyłane do trybunałów specjalnych. Procesem specjalnym dochodzeniowym jest proces ustny. pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject proces kanoniczny pl_PL
dc.subject prawo kanoniczne pl_PL
dc.subject prawo kościelne pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject sądownictwo kościelne pl_PL
dc.subject wspólnota pl_PL
dc.subject konflikty pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject godność ludzka pl_PL
dc.subject duszpasterstwo pl_PL
dc.subject opieka duszpasterska pl_PL
dc.subject processo canonico pl_PL
dc.subject diritto canonico pl_PL
dc.subject diritto ecclesiastico pl_PL
dc.subject Chiesa pl_PL
dc.subject magistratura ecclesiastica pl_PL
dc.subject comunità pl_PL
dc.subject conflitti pl_PL
dc.subject dignità pl_PL
dc.subject cura pastorale pl_PL
dc.subject canonical trial pl_PL
dc.subject canon law pl_PL
dc.subject ecclesiastical law pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject ecclesiastical judiciary pl_PL
dc.subject community pl_PL
dc.subject conflicts pl_PL
dc.subject dignity pl_PL
dc.subject human dignity pl_PL
dc.subject pastoral care pl_PL
dc.subject ministry pl_PL
dc.subject sądownictwo pl_PL
dc.subject judiciary pl_PL
dc.subject prawo pl_PL
dc.subject law pl_PL
dc.subject opieka pl_PL
dc.subject care pl_PL
dc.title Note epistemologiche sul processo canonico pl_PL
dc.title.alternative Uwagi epistemologiczne na temat procesu kanonicznego pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas