Repozytorium Theo-logos

La constitución dogmatica “Pastor aeternus” leída desde la encíclica “Ut unum sint”

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Rodriguez, Pedro
dc.date.accessioned 2023-06-21T12:21:45Z
dc.date.available 2023-06-21T12:21:45Z
dc.date.issued 1997
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1997, T. 29, s. 319-336. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8484
dc.description Artykuł w języku hiszpańskim. pl_PL
dc.description.abstract Encyklika „Ut unum sint” Jana Pawła II jest wnikliwą lekturą dekretu o ekumenizmie soboru watykańskiego II w świetle teologicznego i pastoralnego doświadczenia 30 lat, które dzielą obydwa dokumenty. Jednakże ujęcie prymatu piotrowego w „Ut unum sint” idzie dalej i zaprasza do nowego pogłębionego studium innego dokumentu — konstytucji dogmatycznej „Pastor aeternus” soboru watykańskiego I, zawierającej słynne definicje dogmatyczne o prymacie biskupa Rzymu. Autor wyróżnia dwa doświadczenia Kościoła katolickiego, mające miejsce po soborze watykańskim II, które pozwalają głębiej spojrzeć na zagadnienie prymatu: jedno, dokonujące się wewnątrz Kościoła katolickiego, a mianowicie kolegialność w relacjach: papież i pozostali biskupi (np. synody biskupów i konferencje episkopatów), oraz drugie doświadczenie, rozwijane w dialogu ekumenicznym z luteranami, anglikanami i prawosławnymi, dzięki którym katolicy nie tylko uświadamiają sobie różnice doktrynalne, ale również są skłaniani do refleksji nad istotą tego prymatu. W konstytucji Pastor aeternus autor widzi dwa stwierdzenia, które, jego zdaniem, stanowią kryterium hermeneutyczne dla jej interpretacji: (1) celem prymatu jest jedność wiary; (2) funkcja prymatu ma być realizowana w jedności z episkopatem. Analizując wyrażenia konstytucji: „plenitudo potestatis, papa omnia potest”, należy zwrócić uwagę, że nie oznacza to, że papież może wszystko, ale jedynie to, co mieści się w służbie jedności wiary. Takie znaczenie stanowi rdzeń dogmatyczny omawianego stwierdzenia. Z kolei omawiając wyrażenie: „unus et indivisus” w odniesieniu do episkopatu, autor stwierdza, że prymat biskupa Rzymu odnosi się najpierw do biskupów, a nie do wiernych. Dopiero na drugim miejscu służba prymacjalna biskupa Rzymu odnosi się do wspólnoty Kościołów, identyfikując się z samym działaniem episkopatu i indywidualnych biskupów. W konsekwencji słynne określenia władzy następcy Piotra: „plena, suprema, episcopalis, ordinaria, immediata„ o charakterze wybitnie prawnym, na których odcisnął wyraźnie swe piętno kontekst historyczny, należy poddać nowemu wyjaśnieniu. Drogą do nowej interpretacji prymatu piotrowego winno być poznanie różnych form sprawowania tego urzędu na przestrzeni wieków, aby w ten sposób dotrzeć do trwałego „rdzenia” dogmatycznego prymatu. Kategorią Kościoła, która w inna w tym względzie pomóc, jest communio, ale nie w odniesieniu do Kościoła uniwersalnego, ani też w odniesieniu do communio Kościołów, ale w zastosowaniu do „uniwersalnej communio Kościołów”. pl_PL
dc.language.iso es pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject encyklika pl_PL
dc.subject konstytucje dogmatyczne pl_PL
dc.subject Ut unum sint pl_PL
dc.subject Pastor aeternus pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject sobór pl_PL
dc.subject sobór watykański II pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject prymat Piotra pl_PL
dc.subject kolegialność pl_PL
dc.subject dialog ekumeniczny pl_PL
dc.subject jedność wiary pl_PL
dc.subject encyclic pl_PL
dc.subject dogmatic constitutions pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject council pl_PL
dc.subject Vatican II pl_PL
dc.subject Second Vatican Council pl_PL
dc.subject John Paul II pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject priesthood pl_PL
dc.subject clergy pl_PL
dc.subject Petrine primacy pl_PL
dc.subject collegiality pl_PL
dc.subject ecumenical dialogue pl_PL
dc.subject unity of faith pl_PL
dc.subject encíclica pl_PL
dc.subject constituciones dogmáticas pl_PL
dc.subject Iglesia pl_PL
dc.subject Concilio Vaticano II pl_PL
dc.subject Juan Pablo II pl_PL
dc.subject papas pl_PL
dc.subject clero pl_PL
dc.subject primacía petrina pl_PL
dc.subject colegialidad pl_PL
dc.subject diálogo ecuménico pl_PL
dc.subject unidad de la fe pl_PL
dc.subject jedność pl_PL
dc.subject unity pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject ekumenizm pl_PL
dc.subject ecumenism pl_PL
dc.title La constitución dogmatica “Pastor aeternus” leída desde la encíclica “Ut unum sint” pl_PL
dc.title.alternative Konstytucja dogmatyczna „Pastor aeternus”, czytana z perspektywy encykliki „Ut unum sint” pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas