Repozytorium Theo-logos

Das Gerechtfertigtsein in ostkirchlicher Soteriologie

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Napiórkowski, Andrzej
dc.date.accessioned 2023-07-04T13:07:52Z
dc.date.available 2023-07-04T13:07:52Z
dc.date.issued 2000
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2000, T. 32, s. 169-183. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8878
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Ludzkie pytanie o zbawienie jest centralnym pytaniem wszystkich religii. W chrześcijańskim rozumieniu staje się ono jednak czymś więcej, ponieważ oznacza włączenie człowieka w życie Boże, gdzie stworzenie otrzymuje udział w nieprzemijającej boskiej pełni życia. Jednakże różne chrześcijańskie tradycje inaczej postrzegają ten akt zbawczy. Luteranie, gdy mówią o zbawieniu, wskazują na usprawiedliwienie przez wiarę, dla rzymskich katolików usprawiedliwienie to łaska, która jest im podarowana w sakramentach, a prawosławni wierni z tęsknotą wyglądają za przebóstwieniem (theosis). Aktualny dialog ekumeniczny na temat nauki o usprawiedliwieniu, skoncentrowany przede wszystkim na rozmowach między luteranami i katolikami, może z pewnością doznać ubogacenia, jeśli poszerzony zostanie o stanowisko Kościoła Wschodniego. Prawosławna nauka o zbawieniu mówi o procesie, który osobę ludzką coraz bardziej wciąga w boską rzeczywistość. Proces ten określa ona jako przebóstwienie (theosis kata charin), dokonujące się pod wpływem uzdrawiającej łaski, która jest zbawczym działaniem trójjedynego Boga. To działanie Chrystusowej łaski, powodującej ontyczną zmianę grzesznika, sprawia w Kościele Duch Święty poprzez łaskę chrztu i odpuszczenie grzechów lub w charyzmatycznych uzdolnieniach (charismata). Pomiędzy działaniem Bożej łaski a czynem człowieka panuje kooperatywne współdziałanie (synergeia). Soteriologia Kościoła Wschodniego, mówiąc o przebóstwieniu — dzięki mocnym akcentom pneumatologicznym - nie popadła w prawny i jurydyczny charakter wydarzenia zbawczego, co niestety dotknęło protestanckie i po części katolickie rozumienie usprawiedliwienia. Ponadto zaakcentowanie roli Ducha Świętego pozwoliło jej bardziej dostrzec wewnętrzny wymiar usprawiedliwienia (uświęcenie). pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject soteriologia pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject Kościoły wschodnie pl_PL
dc.subject usprawiedliwienie pl_PL
dc.subject zbawienie pl_PL
dc.subject ekumenizm pl_PL
dc.subject dialog ekumeniczny pl_PL
dc.subject przebóstwienie pl_PL
dc.subject soteriology pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject Eastern Churches pl_PL
dc.subject justification pl_PL
dc.subject salvation pl_PL
dc.subject ecumenism pl_PL
dc.subject ecumenical dialogue pl_PL
dc.subject Soteriologie pl_PL
dc.subject Kirche pl_PL
dc.subject Ostkirchen pl_PL
dc.subject Rechtfertigung pl_PL
dc.subject Erlösung pl_PL
dc.subject Ökumene pl_PL
dc.subject ökumenischer Dialog pl_PL
dc.subject dialog pl_PL
dc.subject dialogue pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.title Das Gerechtfertigtsein in ostkirchlicher Soteriologie pl_PL
dc.title.alternative Bycie usprawiedliwionym w soteriologii Kościoła Wschodniego pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas