Repozytorium Theo-logos

Menschliche Annäherungen an das Geheimnis des Dreieinigen Gottes

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sorč, Ciril
dc.date.accessioned 2023-07-12T05:51:41Z
dc.date.available 2023-07-12T05:51:41Z
dc.date.issued 2000
dc.identifier.citation Roczniki Teologiczne, 2000, T. 47, z. 7, s. 5-26. pl_PL
dc.identifier.issn 1233-1457
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/9138
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Stanisław Józef Koza. pl_PL
dc.description.abstract Słoweński autor prezentuje swoje rozważania w siedmiu głównych punktach. We wprowadzeniu (I) przypomina bibilijną prawdę, że „Bóg jest miłością" (1 J 4, 8). Podstawowa różnica między Bogiem chrześcijańskim a innymi bogami polega na tym, iż Bóg chrześcijański jest Trójjedyny; troistość należy do samej istoty Boga. Miłość jest jej fundamentem. Wynika to z tego, iż właśnie miłość zakłada różnice, szanuje je oraz jednoczy. Ponieważ Bóg jest pełnią miłości, dlatego też Osoby Boskie żyją w specyficznej perychoretycznej jedności. Perychoreza Boga jest z kolei punktem wyjścia dla perychoretycznej antropologii, etyki i moralności. Jest faktem oczywistym, że „domem” perychorezy jest chrześcijański Wschód (II). Bogactwo pełnego nieustannej miłości życia Boga i tajemnicy Trójcy Świętej wyraża Nowy Testament językiem perychoretycznym. Każda Osoba Boska rozpoznaje się w drugiej Osobie Boskiej - nie tracąc swojej tożsamości. Miłość ma zawsze charakter personalny i w relacjach personalnych się urzeczywistnia. Autor zaznacza, że perychoreza jest trochę inaczej pojmowana na Wschodzie niż na Zachodzie (cytowani są w tym względzie niektórzy znani teologowie rzymskokatoliccy oraz ewangeliccy). Przykładem prób przybliżania perychoretycznej tajemnicy Trójjedynego Boga są chrześcijańscy mistycy (III). Teolog z Ljubljany szkicuje przykładowo mistyczne przeżycia urszulanki Marii od Wcielenia, karmelitanki św. Elżbiety z Dijon (od Trójcy Świętej) i benedyktynki Hildegardy z Bingen. Przyznaje, iż wizje i przeżycia mistyków głębiej wnikają w tajemnicę życia Bożego niż „teologia akademicka” Sposobem wyrażania perychorezy jest także chrześcijańska sztuka (IV). Autor uwypukla w tym względzie przede wszystkim teologię ikony, tak charakterystyczną dla chrześcijańskiego Wschodu. Prezentuje przykładowo ikonę Trójcy Świętej A. Rublowa jako „obraz perychoretycznej obecności Trójjedynego Boga” Teolog ze Słowenii poszukuje z kolei fundamentu dla godnego życia ludzkiego, szkicując trynitarne relacje między człowiekiem a Bogiem (V). Taki fundament stanowi bogactwo miłosnego życia Osób Trójcy Świętej. Z dotychczasowych rozważań wynikają z kolei trynitarne relacje między ludźmi (VI). Pojęcia takie jak „wspólnota”, communio, koinonia - określają perychoretyczną jedność między ludźmi. Ludzka perychoreza wyraża się w dialogicznych relacjach między pokoleniami, stanami, kulturami, religiami i światopoglądami. Stąd też J. Moltmann - zdaniem słoweńskiego teologa - uważa, że „Trójca Święta jest naszym programem społecznym” Ostatni punkt niniejszego artykułu stanowi refleksja na temat perychoretycznej eklezjologii (VII). Zdaniem słoweńskiego autora w procesie „trynitaryzacji” ludzkości szczególną rolę odgrywa Kościół. Jako twór Trójcy Świętej jest on również tworem perychoretycznym („Ecclesia de Trinitate”). Kościół (zwłaszcza lokalny) jest taką wspólnotą, która nie usuwa różnic, lecz je akceptuje i szanuje. Wzorem współistnienia w nim jedności i różnorodności jest sama Trójca Święta. Centralny moment zjednoczenia wspólnoty wierzących między sobą, także z Trójjedynym Bogiem stanowi oczywiście Eucharystia. Jej wymiar trynitarny i agapiczny jest bardzo wyraźny. Artykuł kończy krótkie podsumowanie. Sens i cel wszelkiego stworzenia stanowi zamieszkanie w nim Trójjedynego Boga oraz zamieszkanie stworzenia w Bogu (por. Ap 21, 3). Dzieje stworzenia zmierzają do tego, aby wszystko było w Bogu, a Bóg był we wszystkim. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Bóg w Trójcy pl_PL
dc.subject perychoreza pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject eklezjologia pl_PL
dc.subject mistyka pl_PL
dc.subject mistycyzm pl_PL
dc.subject Eucharystia pl_PL
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject sztuka chrześcijańska pl_PL
dc.subject Trójca Święta pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject tajemnica pl_PL
dc.subject tajemnica Trójcy Świętej pl_PL
dc.subject God in Trinity pl_PL
dc.subject perichoresis pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.subject ecclesiology pl_PL
dc.subject mysticism pl_PL
dc.subject mystics pl_PL
dc.subject Eucharist pl_PL
dc.subject art pl_PL
dc.subject Christian art pl_PL
dc.subject Holy Trinity pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject mystery pl_PL
dc.subject mystery of the Holy Trinity pl_PL
dc.subject Anthropologie pl_PL
dc.subject Ekklesiologie pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject Kunst pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject Dreieinigkeit pl_PL
dc.subject Geheimnis pl_PL
dc.subject Kirche pl_PL
dc.title Menschliche Annäherungen an das Geheimnis des Dreieinigen Gottes pl_PL
dc.title.alternative Przybliżenia do tajemnicy Trójjedynego Boga pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas