Repozytorium Theo-logos

L’Amore Misericordioso di Gesù Cristo nell’esperienza di Santa Teresa di Lisieux

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kiera, Szymon
dc.date.accessioned 2023-07-28T06:17:24Z
dc.date.available 2023-07-28T06:17:24Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Roczniki Teologii Dogmatycznej, 2012, T. 4(59), s. 295-304. pl_PL
dc.identifier.issn 2080-6345
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/9761
dc.description Artykuł w języku włoskim. Summary translated by / Autor tłumaczenia streszczenia: Konrad Klimkowski. pl_PL
dc.description.abstract Doświadczenie świętych, nazywane „wiedzą miłości” (scientia amoris) nie tylko nie przeciwstawia się wiedzy akademickiej, ale stanowi najwyższy rodzaj poznania. Jest to poznanie miłości Chrystusa, przewyższające wszelką wiedzę (por. Ef 3, 19). Wielu świętych kontempluje misterium Zbawiciela poprzez pryzmat konkretnego boskiego przymiotu. W przypadku świętej Teresy od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza przymiotem tym jest «Miłość Miłosierna», która stanowi klucz do interpretacji jej doktryny. Orędzie świętej karmelitanki ujmowane jest w ramach tak zwanej „małej drogi”, która stanowi dostępny dla wszystkich program realizacji ewangelicznego wezwania do doskonałości. Punktem wyjścia w rozumieniu przesłania Teresy z Lisieux jest jej pragnienie wielkiej świętości, równoważne z pragnieniem ratowania dusz grzeszników: kochanie Boga i sprawianie, był by kochany. Doświadczenie osobistej niedoskonałości i nędzy (miseria) nie zniechęca jej, ale prowadzi do odkrycia, że najważniejszym przymiotem miłości Boga jest miłosierdzie (misericordia), które skłania Chrystusa do pochylenia się nad człowiekiem: „właściwością miłości jest uniżenie się” (Ms A 2v). Atrybut ten, określany przez świętą mianem „Miłości Miłosiernej”, jest jednym z najistotniejszych elementów terezjańskiej doktryny, a „wychwalanie Miłosierdzia Pana” (Ms C 1r) stanowi główny motyw powstania rękopisów karmelitanki. Istota «małej drogi» jest przede wszystkim nadzieja przejawiająca się w śmiałej ufności (confiance) i całkowitym zawierzeniu (abandon) swojego życia Bogu. Kontemplacja Miłości Miłosiernej Chrystusa prowadzi Teresę nie tylko do „pewności” zostania wielką świętą, ale otwiera także horyzonty nadziei dla wszystkich. pl_PL
dc.description.abstract The experience called «the knowledge of love» (scientia amoris) reported by the Saints is not at tangent with academic science, but in fact is the ultimate of knowledge. This is the knowledge of Christ’s love. It is superior to all other kinds of knowledge and cognition (cf. Eph. 3:19). Many Saints contemplate the mystery of the Saviour focusing on one divine attribute. St Therese of the Child Jesus and the Holy Face chose Christ's «Merciful Love», which constitutes the key to the interpretation of her doctrine. The teaching of the Saint Carmelite is named „the little way”, which is an open invitation to a programme of individual evangelical growth towards perfection. The departure point in the interpretation of Therese’s teaching is her great craving for exalted sanctity, which for her equalled with a need to work for the salvation of sinners: loving God and making Him loved by others. Therese’s sense of personal imperfection and misery (miseria) is not an obstacle for her efforts. Instead, it leads her to discover that the most prominent and outstanding attribute of God’s love is His Mercy (misericordia). Merciful Christ gives Himself to the sinful man: «humility is an attribute of love». (Ms A 2v). This divine attribute, to which she referred as «Merciful Love», is one of the key elements of the Teresian doctrine, and «praising the Mercy of the Lord» (Ms C 1r) is the main reason underlying her work on her diary. The pivotal idea of the „the little way” is her hope in God, manifesting itself in her confident trust and complete devotion (abandonment) of her life to God. Contemplating Christ’s Merciful Love leads Therese up to her being „sure” of becoming a great saint, but it also opens new horizons of hope for all people. pl_PL
dc.description.sponsorship Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Towarzystwo Naukowe KUL pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Therese of Lisieux pl_PL
dc.subject God’s mercy pl_PL
dc.subject mercy pl_PL
dc.subject hope pl_PL
dc.subject knowledge of love pl_PL
dc.subject love pl_PL
dc.subject cognition pl_PL
dc.subject little way pl_PL
dc.subject Teresa z Lisieux pl_PL
dc.subject Miłosierdzie Boże pl_PL
dc.subject miłosierdzie pl_PL
dc.subject misericordia pl_PL
dc.subject nadzieja pl_PL
dc.subject wiedza miłości pl_PL
dc.subject scientia amoris pl_PL
dc.subject miłość pl_PL
dc.subject poznanie pl_PL
dc.subject mała droga pl_PL
dc.subject Santa Teresa di Lisieux pl_PL
dc.subject Divina Misericordia pl_PL
dc.subject speranza pl_PL
dc.subject conoscenza dell'amore pl_PL
dc.subject amore pl_PL
dc.subject conoscenza pl_PL
dc.subject piccola via pl_PL
dc.title L’Amore Misericordioso di Gesù Cristo nell’esperienza di Santa Teresa di Lisieux pl_PL
dc.title.alternative Miłość Miłosierna Jezusa Chrystusa w doświadczeniu świętej Teresy z Lisieux / Merciful love of Jesus Christ as experienced by St. Therese of Lisieux pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas