Repozytorium Theo-logos

Hiobs Weib in der Exegese der lateinischen Kirchenväter. Ein Beitrag zur patristischen Frauenforschung

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Klibengajtis, Tomasz
dc.date.accessioned 2023-08-29T09:51:36Z
dc.date.available 2023-08-29T09:51:36Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2006-2007, t. 38-39, s. 195-229. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10295
dc.description Artykuł w języku niemieckim. Zawiera tabele. pl_PL
dc.description.abstract Niektóre kierunki współczesnych teologii feministycznych oskarżają całą tradycję chrześcijańską a szczególnie Ojców Kościoła, o mizogynizm. Oskarżenia te nie zawsze bywają dostatecznie udokumentowane źródłowo, gdyż dotychczas nikt nie zadał sobie trudu przebadania wszystkich wątków kobiecych u wszystkich Ojców Kościoła. Niniejszy artykuł zamierza przebadać ewentualny mizogynizm Ojców w tym wąskim zakresie ich twórczości jakim jest egzegeza Job 2, 9. Żona Hioba wzywająca swojego męża do złorzeczenia Bogu jest z pewnością przykładem kobiety błądzącej, a sposób jej strofowania przez Ojców z pewnością zaświadczy o ich stosunku do kobiet jako takich. Po przedstawieniu współczesnego stanu badań dotyczących żony Hioba, zaprezentowane zostaną różne lekcje Job 2, 9 występujące w LXX, w Wulgacie oraz w tłumaczeniach współczesnych wraz z problematyką z tych różnic wynikającą. Następnie ukazane zostaną fragmenty na temat żony Hioba występujące w starotestamentalnym apokryfie Test amentum Hiobs - tekście znanym niektóiym Ojcom. Kolejno przedstawiona zostanie egzegeza Job 2, 9 występująca w pismach: Tertuliana, Cypriana z Kartaginy, Hilarego z Poitiers, Zenona z Werony, Ambrożego, Gaudentego z Brescii, Hieronima, Augustyną Wiktora z Wity, Kasjodora oraz Grzegorza Wielkiego. U prawie wszystkich tych autorów pojawiają się takie wspólne wątki jak: (1) dobra wola i miłość żony Hioba wykorzystana przez posługującego się nią szatana; (2) krótkowzroczność jej postępowania; (3) paralelizm kuszenia Hioba przez żonę i Adama przez Ewę; (4) symbolizm żony Hioba jako strony kuszącej w zmaganiach wszystkich wierzących. Oprócz jednej wypowiedzi Ambrożego, która padła w kontekście jego konfliktu z cesarzową Justyną żaden z wymienionych autorów nie przypisuje negatywnych walorów ani kobiecości żony Hioba ani kobiecości jako takiej. Natomiast Augustyn - jako jedyny odchodząc od androcentrycznej perspektywy pozostałych Ojców - empatycznie ukazuje położenie żony Hioba. Augustyn najprawdopodobniej wykorzystał w tym celu wcześniejszy tekst Bazylego Wielkiego, który w swym opisie żony Hioba posłużył się LXX i Testamentum Hiobs. Analiza patrystycznej egzegezy Job 2, 9 nie potwierdziła tezy o mizogynizmie Ojców Kościołą potwierdzając wszak androcentryzm ich teologicznego podejścia. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject feminizm pl_PL
dc.subject teologia feministyczna pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject mizoginizm pl_PL
dc.subject mizoginia pl_PL
dc.subject egzegeza pl_PL
dc.subject egzegeza biblijna pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Stary Testament pl_PL
dc.subject Księga Hioba pl_PL
dc.subject Hi 2 pl_PL
dc.subject Hiob pl_PL
dc.subject żona Hioba pl_PL
dc.subject Testamentum Hiobs pl_PL
dc.subject apokryfy pl_PL
dc.subject teksty apokryficzne pl_PL
dc.subject patrystyka pl_PL
dc.subject feminism pl_PL
dc.subject feminist theology pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject misogyny pl_PL
dc.subject exegesis pl_PL
dc.subject biblical exegesis pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Old Testament pl_PL
dc.subject Book of Job pl_PL
dc.subject Job pl_PL
dc.subject Job's wife pl_PL
dc.subject apocrypha pl_PL
dc.subject apocryphal texts pl_PL
dc.subject patristics pl_PL
dc.subject Feminismus pl_PL
dc.subject feministische Theologie pl_PL
dc.subject Christentum pl_PL
dc.subject Kirchenväter pl_PL
dc.subject Frauenfeindlichkeit pl_PL
dc.subject Exegese pl_PL
dc.subject Bibelexegese pl_PL
dc.subject Bibel pl_PL
dc.subject Altes Testament pl_PL
dc.subject Buch Hiob pl_PL
dc.subject Hiobs Frau pl_PL
dc.subject Apokryphen pl_PL
dc.subject Patristik pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject feminologia pl_PL
dc.subject feminology pl_PL
dc.subject patrologia pl_PL
dc.subject patrology pl_PL
dc.title Hiobs Weib in der Exegese der lateinischen Kirchenväter. Ein Beitrag zur patristischen Frauenforschung pl_PL
dc.title.alternative Żona Hioba w egzegezie łacińskich Ojców Kościoła. Przyczynek do badań nad feminologią w patrystyce pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas