Repozytorium Theo-logos

Jezus Oblubieniec. Metafora małżeńska w Ewangelii Janowej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kubiś, Adam
dc.date.accessioned 2023-12-11T09:59:07Z
dc.date.available 2023-12-11T09:59:07Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Jezus Oblubieniec, Rzeszów 2023. pl_PL
dc.identifier.isbn 978-83-67230-68-1
dc.identifier.isbn 978-83-67230-67-4
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/11972
dc.description.abstract Opis Boga YHWH w Starym Testamencie oraz Jezusa w Nowym Testamencie jako Oblubieńca jest niezwykle śmiałym antropomorfizmem. Trudno sobie bowiem wyobrazić bardziej odważną myśl niż porównanie relacji Boga do człowieka poprzez pryzmat ludzkiego małżeństwa, które w tradycji biblijnej widziane jest jako ścisłe zjednoczenie, prowadzące do „stania się jednym ciałem” (Rdz 2,24). Antropomorfizm ten spotykamy na wielu kartach ST i NT. Jednak na kartach Ewangelii Janowej porównanie Jezusa do małżonka, oblubieńca, pana młodego jest jednym z najbardziej fundamentalnych kluczy otwierających najgłębszy sens tożsamości Chrystusa.W pierwszej części swego dzieła Ewangelista Jan opisuje i definiuje oblubienicę. Jest to postać kolektywna, gdyż jest nią matka Jezusa, Jego uczniowie, Żydzi w Jerozolimie z Nikodemem na czele, Samarytanie z anonimową Samarytanką, w końcu urzędnik królewski z Kafarnaum. Oblubienicą są zatem wszyscy wierzący w Jezusa, poczynając od Jego matki, a kończąc na schizmatykach, heretykach i nieczystych rytualnie poganach.W drugiej części Ewangelii, odpowiadającej drugiemu rozdziałowi książki ks. Kubisia, opisany jest moment zaślubin pomiędzy Jezusem a Jego oblubienicą. Jest to godzina śmierci, wywyższenia na krzyżu, kiedy Jezus przekazuje swej oblubienicy, stojącej pod krzyżem, swój ślubny dar: Ducha Świętego. Z tej racji spotkanie zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną ujęte jest w konwencji spotkania Salomona ze swą ukochaną w Pnp 3. Rozdział trzeci książki przedstawia szczegółową egzegezę tekstu, który explicite identyfikuje Jezusa jako oblubieńca, a Jana Chrzciciela jako drużbę, przyjaciela Oblubieńca: „Ten, kto ma oblubienicę, jest oblubieńcem; a przyjaciel oblubieńca, który stoi i słucha go, doznaje najwyższej radości na głos oblubieńca. Ta zaś moja radość doszła do szczytu” (3,29). Autor monografii wyjaśnia rolę drużby (przyjaciela Oblubieńca) w starożytnych obyczajach weselnych oraz szuka powodów “najwyższej radości”, zarówno w starożytnej kulturze izraelskiej, jak i w analizie intertekstualnej (wskazując na paralele z wieloma tekstami z Pnp i Jr). pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Bonus Liber Drukarnia - Wydawnictwo pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Ewangelia według św. Jana pl_PL
dc.subject Ewangelia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject małżeństwo pl_PL
dc.subject Jan Chrzciciel pl_PL
dc.subject Oblubieniec pl_PL
dc.subject metafora oblubieńcza pl_PL
dc.subject metafora pl_PL
dc.subject metafora małżeńska pl_PL
dc.subject Jezus Chrystus pl_PL
dc.subject Gospel of John en
dc.subject gospel en
dc.subject Bible en
dc.subject marriage en
dc.subject John the Baptist en
dc.subject Bridegroom en
dc.subject nuptial metaphor en
dc.subject metaphor en
dc.subject marital metaphor en
dc.subject Jesus Christ en
dc.subject betrothed en
dc.title Jezus Oblubieniec. Metafora małżeńska w Ewangelii Janowej pl_PL
dc.type Book pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas