Repozytorium Theo-logos

„Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”, czyli prawda jako problem polityczny

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Merecki, Jarosław
dc.date.accessioned 2023-12-21T08:16:16Z
dc.date.available 2023-12-21T08:16:16Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2022, nr 29, s. 249-257. pl_PL
dc.identifier.issn 1230-0780
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12149
dc.description.abstract Wychodząc od treści homilii Jana Pawła II wygłoszonej 1 czerwca 1991 roku w Koszalinie, autor stara się odpowiedzieć na pytanie: czy wspólnota polityczna może funkcjonować wyłącznie na podstawie formalnych procedur, czy też musi uznać wartości, które ją poprzedzają i które nie są jej wytworem? Nowożytna koncepcja państwa została oparta na idei kontraktu społecznego, którego strony rezygnują z części własnej wolności na rzecz wspólnoty politycznej. Kontrakt społeczny polega na wymianie rezygnacji z potencjału zagrożenia dla innych. Wadą takiej koncepcji umownej jest to, że poza sferą sprawiedliwości pozostawia ona tych, którzy są na tyle słabi, że nie mają niczego do zaoferowania w kontrakcie pojętym jako wymiana. W swoim artykule autor broni koncepcji sprawiedliwości naturalnej, która nie jest ustanawiana przez żadną wspólnotę, lecz jest następstwem obiektywnej prawdy o człowieku. Sprawiedliwe państwo to państwo praworządne, oparte na wartościach nierozporządzalnych, które są wyrazem prawdy o osobie ludzkiej. pl_PL
dc.description.abstract Starting from the content of John Paul II’s homily delivered on 1 June 1991 in Koszalin, the author tries to answer the question: can a political community function only on the basis of formal procedures or must it recognise values which precede it and which are not its own creation? The modern conception of the state was based on the idea of a social contract, in which the parties give up some of their own freedom to a political community. The social contract involves an exchange of giving up the potential for danger to others. The disadvantage of such a contractual conception is that it leaves outside the realm of justice those who are so weak that they have nothing to offer in a contract conceived as an exchange. In his article, the author defends the concept of natural justice, which is not established by any community but is a consequence of the objective truth about the human person. A just state is a state governed by the rule of law, based on unnegotiable values that are an expression of the truth about the human person. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Dekalog pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject demokracja pl_PL
dc.subject sprawiedliwość pl_PL
dc.subject kontrakt społeczny pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject przykazania pl_PL
dc.subject polityka pl_PL
dc.subject problemy polityczne pl_PL
dc.subject Decalogue en
dc.subject truth en
dc.subject democracy en
dc.subject justice en
dc.subject social contract en
dc.subject society en
dc.subject commandments en
dc.subject politics en
dc.subject political problems en
dc.title „Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”, czyli prawda jako problem polityczny pl_PL
dc.title.alternative “You Shall Have No Other Gods Before Me”, Or Truth as a Political Problem en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas