Repozytorium Theo-logos

Tra filosofia e teologia: l’aspetto “negativo” del concetto di persona alla luce della definizione di calcedonia e alcune sue ricadute antropologiche

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Calore, Giacomo
dc.date.accessioned 2023-12-21T08:55:11Z
dc.date.available 2023-12-21T08:55:11Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2022, nr 29, s. 71-85. pl_PL
dc.identifier.issn 1230-0780
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12161
dc.description Artykuł w języku włoskim. pl_PL
dc.description.abstract Konstytucja soborowa Gaudium et spes naucza wyraźnie, gdzie należy poszukiwać odpowiedzi na wszystkie pytania o człowieka: w Słowie wcielonym, w Jezusie Chrystusie, „nowym Adamie” (nr 22). Ta sama Konstytucja odnosi się w tym punkcie do soborów, które właśnie zgłębiły tajemnicę Chrystusa, w tym i do Soboru Chalcedońskiego (451 r.), wskazując tym samym na antropologiczne znaczenie jego słynnej definicji wiary. Na podstawie analizy Aloisa Grillmeiera oraz Adriana Mǎgdici niniejszy artykuł omawia dzisiejsze trudności filozoficzne w definicji osoby, i w odpowiedzi na to przedstawia jej chrystologiczne odróżnienie od pojęcia natury, wprowadzone w Chalcedonie (osoba nie jest naturą: ontologia dwupoziomowa), aby wyciągać z jej „negatywnego” pojmowania niektóre antropologiczne wnioski ważne dla naszej dzisiejszej cywilizacji zachodniej. Ona to cieszy się mianem „antropocentrycznej”, właśnie dlatego że przyswoiła osobę i jej centralne znaczenie od chrześcijaństwa. pl_PL
dc.description.abstract The Gaudium et spes constitution teaches where the answer to all the questions about man is to be sought: in the Incarnate Word, in Jesus Christ, “the new Adam” (No. 22). The Constitution relates here to the councils which explored the mystery of Christ, including the Council of Chalcedon (451), thus indicating anthropological meaning of its definition of faith. This article, based on analyses of Alois Grillmeier and Adrian Mǎgdici, discusses modern philosophical issues in the definition of person and, as a solution, proposes its Christological distinction from the concept of nature introduced by the Chalcedon (person is not nature: two-level ontology) to draw from its “negative” approach certain anthropological conclusions, important for our modern Western civilization called “anthropocentric” precisely because it incorporated person and its key status from Christianity. en
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject filosofia it
dc.subject persona it
dc.subject Calcedonia it
dc.subject ontologia a due livelli it
dc.subject philosophy it
dc.subject person en
dc.subject Chalcedon en
dc.subject two-level ontology en
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject osoba pl_PL
dc.subject ontologia dwupoziomowa pl_PL
dc.subject chalcedońska definicja osoby pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject ontologia pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject konstytucja pl_PL
dc.subject konstytucje soborowe pl_PL
dc.subject Gaudium et spes other
dc.subject dokumenty Kościoła pl_PL
dc.subject Chalcedonian definition of person en
dc.subject theology en
dc.subject ontology en
dc.subject anthropology en
dc.subject constitution en
dc.subject conciliar constitutions en
dc.title Tra filosofia e teologia: l’aspetto “negativo” del concetto di persona alla luce della definizione di calcedonia e alcune sue ricadute antropologiche it
dc.title.alternative Between Philosophy and Theology: the “Negative” Approach to the Concept of Person in the Light of the Chalcedonian Definition and Its Anthropological Consequences en
dc.title.alternative Między filozofią a teologią: „negatywne” podejście do pojęcia osoby w świetle definicji chalcedońskiej oraz niektóre jego skutki antropologiczne pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas