Repozytorium Theo-logos

Teologiczne znaczenie terminu „niebiosa” jako zastępczego określenia Boga w tradycji biblijnej oraz w literaturze rabinicznej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Parchem, Marek
dc.contributor.editor Szmajdziński, Mariusz
dc.date.accessioned 2022-10-10T08:56:01Z
dc.date.available 2022-10-10T08:56:01Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Gloriam praecedit humilitas, 2015, s. 515-533. pl_PL
dc.identifier.isbn 978-83-65209-12-2
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/1308
dc.description.abstract In the Hellenistic-Roman period the term “heaven” is used in the theological meaning and becomes the substitute designation of God. Incorporating this kind of practice seems to have originated from the application of the composite title “God / Lord / King of heaven”, to God in the Persian times and later, which is testified by the biblical texts (Ezra, Nehemiah, Daniel, Tobit, Judith) and the Elephantine papyri, as well as the fact that Persians and Greeks referred to their deities in this very way. The only fragment of the Hebrew Bible in which the term “heaven” appears as a substitute designation of God is Dan 4:23. With an unusual emphasis, the text accentuates the belief in an absolute and universal authority of God that surpasses everything, especially the rule of earthly kings. Later testimonies from 1-2 Maccabees, “Story of Susanna” (Dan 13) and the New Testament (Mark, Matthew, Luke, John), as well as the rabbinic literature (Mishnah, Jerusalem and Babylonian Talmud, the earliest Midrashim, Targums), demonstrate that the usage of the term “heaven” as the substitute designation of God seems to have resulted from a more general tendency of the late Judaism to refer to God by means of various synonyms, and had likely nothing to do with avoiding pronouncing the name of God due to the respect and reverence for His holiness in conformity with one of the Ten Commandments (Ex 20:7; Deut 5:11). pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae” pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject niebiosa pl_PL
dc.subject niebo pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject judaizm pl_PL
dc.subject okres Drugiej Świątyni pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject literatura rabiniczna pl_PL
dc.subject Księga Daniela pl_PL
dc.subject Dn 4 pl_PL
dc.subject Dn 13 pl_PL
dc.subject Księgi Machabejskie pl_PL
dc.subject 1-2 Mch pl_PL
dc.subject Historia Zuzanny pl_PL
dc.subject heaven en
dc.subject God en
dc.subject Judaism en
dc.subject Second Temple Period en
dc.subject New Testament en
dc.subject Bible en
dc.subject rabbinical literature en
dc.subject Books of the Maccabees en
dc.subject literatura pl_PL
dc.subject literature en
dc.subject Book of Daniel en
dc.title Teologiczne znaczenie terminu „niebiosa” jako zastępczego określenia Boga w tradycji biblijnej oraz w literaturze rabinicznej pl_PL
dc.title.alternative The Theological Meaning of the Term “Heaven” as a Substitute Designation of God in the Scriptural Tradition and the Rabbinic Literature en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas