Repozytorium Theo-logos

„Orientale lumen”. Storia, attualità e prospettive

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Królikowski, Janusz
dc.date.accessioned 2024-03-20T10:33:28Z
dc.date.available 2024-03-20T10:33:28Z
dc.date.issued 1997
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 1997, T. 15, s. 119-146. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14506
dc.description Artykuł w języku włoskim. pl_PL
dc.description.abstract W niniejszym artykule podejmuję zagadnienie wpływów, jakie wywarł chrześcijański Wschód na teologię i duchowość Zachodu oraz, jakie są w obecnych warunkach perspektywy tych wpływów. Wpływy te, określane już w średniowieczu jako orientale lumen, odzwierciedliły się w szczególny sposób w teologii scholastycznej, przede wszystkim za pośrednictwem rozpowszechnianych w średniowieczu dzieł Dionizego Areopagity. Św. Tomasz z Akwinu może być uznany za teologa, który w pełni i odważnie wykorzystał w swojej syntezie teologicznej dzieła greckich Ojców Kościoła. Bardzo niekorzystny wpływ na wzajemne oddziaływania i inspiracje Wschodu i Zachodu wywarła Reformacja. Wynikiem wytworzonego przez nią klimatu duchowego było pojawienie się tak zwanych konfesjonalizmów, które były nastawione na obronę własnego wyznania przez atakowanie tradycji innych wyznań. Doprowadziło to do wrogości między wyznaniami chrześcijańskimi, których skutki jeszcze wciąż są widoczne. Wyjątkową chwilą w przełamywaniu lodów wrogości stała się encyklika Orientalium dignitas papieża Leona XIII z 1894 r. Za nią poszło wielkie dzieło otwarcia na Wschód, jakiego dokonał Kościół i jakie skonkretyzowało się w literze i duchu Soboru Watykańskiego II. Mianem wielkiego zwrotu na Wschód można określić pontyfikat papieża Jana Pawła II, który zachęca Kościół do oddychania „dwoma płucami”, to znaczy wschodnim i zachodnim, a w liście apostolskim Orientale lumen dał konkretne wskazania, jak to czynić oraz określił, jakie są tego konkretne motywy i jakie z tego mogą wyniknąć korzyści dla Kościoła zachodniego. Należy zauważyć, że także chrześcijański Wschód odkrył potrzebę ufniejszego i odważniejszego zwrócenia się do tradycji zachodniej. Możemy stwierdzić, że dzisiaj wszyscy są świadomi potrzeby nowego spotkania chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu ze względu na dobro Kościoła i ze względu na przyszłość ewangelizacji. Sądzę, że z nauczania papieża Jana Pawła II na temat chrześcijańskiego Wschodu można wyprowadzić konkretny model teologiczny, według którego można by efektywnie rozwijać spotkanie dwóch archetypicznych tradycji chrześcijańskich. Określiłbym ten model jako „komplementarność synergiczną” Artykuł ma na celu pokazanie niektórych perspektyw, jakie przed teologią zachodnią mogłoby otworzyć spotkanie z tradycją chrześcijańskiego Wschodu. 1. Spotkanie to prowadzi nas do odnowionego spojrzenia na tożsamość i powołanie teologa. Chrześcijański Wschód podpowiada teologowi, by starał się być człowiekiem modlitwy i kontemplacji, gdyż adoracja stanowi wewnętrzną zasadę wypowiadania Misterium Boga. 2. Wschód zwraca uwagę na konieczność dogłębnej unifikacji trzech rzeczywistości chrześcijańskich: teologii, liturgii i duchowości, tak jak są one zunifikowane w ramach jednej historii zbawienia. 3. Od chrześcijańskiego Wschodu możemy nauczyć się większej wrażliwości na Misterium Trójcy Świętej. Wydaje się, że Wschód w sposób bardziej jednoznaczny widzi, że ośrodkiem i punktem najbardziej specyficznym chrześcijaństwa jest Confessio Trinitatis, oraz ukazuje to Misterium w perspektywie wyjątkowo egzystencjalnej. 4. Chociaż tradycja wschodnia nie opracowała osobnego traktatu moralnego w ramach teologii, to może okazać się inspirująca dla teologii moralnej na Zachodzie z wielu powodów, a przede wszystkim dlatego, że daje w moralności pierwszeństwo zasadzie religijnej (nie racjonalnej, jak czyni to Zachód) oraz szeroko podkreśla znaczenie zasady ascetycznej. Krótko mówiąc, uznaje, że nie ma mowy o prawdziwej moralności bez Boga, który przebóstwia człowieka, i bez ascezy, która przygotowuje w człowieku dzieło Boże. 5. Tradycja wschodnia uczy nas wreszcie zasłuchania się w głos Ojców Kościoła jako uprzywilejowanych świadków Tradycji i mistrzów w jej zachowywaniu. pl_PL
dc.language.iso it pl_PL
dc.publisher Instytut Teologiczny w Tarnowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject orientale lumen pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject współczesność pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject duchowość pl_PL
dc.subject Wschód pl_PL
dc.subject chrześcijański Wschód pl_PL
dc.subject teologia Zachodu pl_PL
dc.subject duchowość Zachodu pl_PL
dc.subject Zachód pl_PL
dc.subject teologia scholastyczna pl_PL
dc.subject reformacja pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject sobór watykański II pl_PL
dc.subject sobór pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject ewangelizacja pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject nauczanie papieskie pl_PL
dc.subject komplementarność synergiczna pl_PL
dc.subject liturgia pl_PL
dc.subject teologia moralna pl_PL
dc.subject moralność pl_PL
dc.subject tradycja pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject present pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject spirituality pl_PL
dc.subject East pl_PL
dc.subject Christian East pl_PL
dc.subject Western theology pl_PL
dc.subject West pl_PL
dc.subject scholastic theology pl_PL
dc.subject Reformation pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject council pl_PL
dc.subject Second Vatican Council pl_PL
dc.subject Vatican II pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject evangelization pl_PL
dc.subject John Paul II pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject Pope's teaching pl_PL
dc.subject synergistic complementarity pl_PL
dc.subject liturgy pl_PL
dc.subject moral theology pl_PL
dc.subject morality pl_PL
dc.subject tradition pl_PL
dc.subject Western spirituality pl_PL
dc.subject storia pl_PL
dc.subject spiritualità pl_PL
dc.subject riforma pl_PL
dc.subject Chiesa pl_PL
dc.subject evangelizzazione pl_PL
dc.subject teologia morale pl_PL
dc.title „Orientale lumen”. Storia, attualità e prospettive pl_PL
dc.title.alternative „Orientale lumen”. Historia, współczesność, perspektywy pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas