Repozytorium Theo-logos

Uczynki miłosierdzia względem ciała i duszy. Historia i praktyka

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Gryz, Krzysztof
dc.date.accessioned 2024-03-28T07:59:54Z
dc.date.available 2024-03-28T07:59:54Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2016, T. 48, s. 57-83. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.issn 2391-6842
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14677
dc.description.abstract Wspomaganie biednych i potrzebujących uczynił Kościół ważnym elementem swojego posłannictwa, jako odpowiedź na wyraźny nakaz realizacji przykazania miłości bliźniego dany przez Chrystusa. Obowiązek okazywania czynnej miłości bliźniemu został wyrażony w katechizmowej formule uczynków miłosierdzia co do ciała i co do duszy. Artykuł analizuje zarówno genezę powstania tej formuły, jak również jej historyczną interpretację na przestrzeni wieków. Uczynki miłosierdzia co do ciała zostały wyraźnie sformułowane przez samego Chrystusa w kontekście nauki o sądzie ostatecznym, zapisanej w Ewangelii św. Mateusza 25, 31–40, natomiast uczynki co do duszy znajdują swoje biblijne uzasadnienie w różnych miejscach Ewangelii. W III wieku Orygenes w duchu egzegezy alegorycznej interpretował uczynki miłosierdzia wymienione w Ewangelii Mateusza także jako wezwanie do pomocy w duchowych potrzebach człowieka, a za nim na Zachodzie czynił tak św. Augustyn. W ten sposób stopniowo rodziła się lista siedmiu uczynków co do duszy. Klasyczną interpretację moralną uczynków miłosierdzia podał św. Tomasz z Akwinu, ustalając, w jakich warunkach są one ścisłą powinnością moralną. W późniejszym okresie w praktykowaniu miłosierdzia podkreślano takie elementy jak: osobiste doświadczenie Bożego miłosierdzia jako wezwanie do pomocy innym (św. Faustyna), dowartościowanie człowieka w jego godności (św. Jan Paweł II) oraz w ostatnim czasie troska o ludzi wykluczonych, czyli pozbawionych możliwości własnego rozwoju (papież Franciszek). pl_PL
dc.description.abstract The Church made assisting the poor and needy an important part of its mission, as a response to an explicit command to enact the commandment to love one’s neighbor given by Christ. The obligation to show an active love of neighbor is expressed in the catechism formula of works of mercy toward the body and soul. The article analyzes both the genesis of this formula, as well as its historical interpretation over the centuries. The corporal works of mercy have been clearly stated by Christ Himself in the context of the teaching of the last judgment recorded in the Gospel of Matthew 25:31–40, however the spiritual works of mercy find their biblical justification in different places of the Gospels. In III century Origen in the spirit of allegorical exegesis interpreted the works of mercy mentioned in the Gospel of Matthew also as a call to help in the spiritual needs of man, and after him St. Augustine in the West. In this way, gradually the list of seven works of mercy concerning the soul was established. St. Thomas Aquinas gave us the classical moral interpretation of the acts of mercy, establishing the conditions under which they are a strict moral obligation. I the later period in the practice of charity stressed the elements such as: a personal experience of God’s mercy as a call to help others (St. Faustina), valuing man in his dignity (St. John Paul II) and recentely a concern for people excluded or deprived of opportunities of self-development (Pope Francis). pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject miłosierdzie pl_PL
dc.subject Miłosierdzie Boże pl_PL
dc.subject uczynki miłosierdzia pl_PL
dc.subject miłosierdzie wobec ubogich pl_PL
dc.subject katechizmy pl_PL
dc.subject caritas pl_PL
dc.subject jałmużna pl_PL
dc.subject ubodzy pl_PL
dc.subject biedni pl_PL
dc.subject działalność charytatywna pl_PL
dc.subject dobroczynność parafialna pl_PL
dc.subject Tomasz z Akwinu pl_PL
dc.subject Faustyna Kowalska pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject Franciszek papież pl_PL
dc.subject Jorge Mario Bergoglio pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject święci pl_PL
dc.subject doktorzy Kościoła pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject tradycja pl_PL
dc.subject posłannictwo pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject godność osoby pl_PL
dc.subject troska pl_PL
dc.subject mercy pl_PL
dc.subject Divine Mercy pl_PL
dc.subject works of mercy pl_PL
dc.subject mercy to the poor pl_PL
dc.subject alms pl_PL
dc.subject catechisms pl_PL
dc.subject poverty-stricken pl_PL
dc.subject poor pl_PL
dc.subject charitable work pl_PL
dc.subject parochial charity pl_PL
dc.subject Thomas Aquinas pl_PL
dc.subject Faustina Kowalska pl_PL
dc.subject John Paul II pl_PL
dc.subject Pope Francis pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject saints pl_PL
dc.subject Doctors of the Church pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject tradition pl_PL
dc.subject mission pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject dignity pl_PL
dc.subject dignity of the person pl_PL
dc.subject care pl_PL
dc.title Uczynki miłosierdzia względem ciała i duszy. Historia i praktyka pl_PL
dc.title.alternative The works of mercy toward the body and soul. History and practice pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas