Repozytorium Theo-logos

Symbole w filmie „W imię…” Małgorzaty Szumowskiej w perspektywie interpretacji kerygmatycznej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Martynowicz, Dariusz
dc.date.accessioned 2024-04-02T07:24:40Z
dc.date.available 2024-04-02T07:24:40Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2017, T. 49, s. 129-144. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.issn 2391-6842
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14801
dc.description.abstract Kerygmatyczna interpretacja filmu jest stosunkowo nowym modelem spojrzenia na obraz filmowy. Rozwija się od kilku lat w odniesieniu do funkcjonującego już od dawna modelu interpretacji w literaturze jako poszerzenie sztuki interpretacji o dyskurs teologiczny i religijny. Artykuł przybliża zasady interpretacji kerygmatycznej. Autor interpretuje w tym duchu film „W imię…” Małgorzaty Szumowskiej, analizując jego symbolikę w kontekście aluzji fabularnych, literackich i malarskich. „W imię…” Małgorzaty Szumowskiej (2013) jest jednym z bardziej docenianych filmów ostatnich lat – otrzymał m.in. Srebrne Lwy w Gdyni, nagrodę za najlepszą reżyserię, nagrodę dla Andrzeja Chyry jako najlepszego aktora. Jednak premiera filmu wywołała wielkie emocje. Niektórzy nazwali go „antykościelnym”, „jednostronnym”, „miałkim”, inni określili najciekawszym filmem festiwalu w Berlinie. W artykule autor skupia się także na filmowej roli księdza, która wydaje się przełomem w portretowaniu księdza we współczesnym polskim kinie. Wnioski z interpretacji filmu pojawiają się w kontekście refleksji ogólnych dotyczących filmowych ról księdza w polskim kinie. pl_PL
dc.description.abstract The kerygmatic interpretation of movies is a relatively new way of film interpretation. For the last few years it has been developing in association with the long-known interpretation of literature as a broadening of the art of interpretation by theological and religious discourse. The article explains the principles of kerygmatic interpretation. According to these rules, the author interprets Małgorzata Szumowska’s film “In the name of…”, whilst analyzing the films symbolism in the context of plot, literary and art allusions. “In the name of…” (“W imię…”), directed by Małgorzata Szumowska and released in 2013, has been one of the most acclaimed films of the past few years. It received, among others, Silver Lions in Gdynia, an award for the best directing and a best actor award for Andrzej Chyra, however the premiere caused much controversy. For some, the film was “anticlerical,” “one-sided,” “meager,” whilst for others it was the most interesting film at the Berlin Festival. In the article, the author also focuses on the role of the priest in the film, which seems to be a breakthrough in the portrayal of priests in modern Polish cinema. The conclusions stemming from the interpretation of the film are presented in the context of general thoughts concerning the roles of priests in Polish cinema. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject symbol pl_PL
dc.subject symbolika pl_PL
dc.subject symbolizm pl_PL
dc.subject kerygmat pl_PL
dc.subject interpretacja kerygmatyczna pl_PL
dc.subject egzystencjalny i hermeneutyczny model czytania kultury pl_PL
dc.subject interpretacja dzieła filmowego pl_PL
dc.subject interpretacja tekstów kultury pl_PL
dc.subject kultura pl_PL
dc.subject film pl_PL
dc.subject filmoznawstwo pl_PL
dc.subject sztuka filmowa pl_PL
dc.subject kinematografia pl_PL
dc.subject W imię… pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject sakralność pl_PL
dc.subject clergy pl_PL
dc.subject priesthood pl_PL
dc.subject imagery pl_PL
dc.subject symbolism pl_PL
dc.subject kerygma pl_PL
dc.subject kerygmatic interpretation pl_PL
dc.subject existential and hermeneutic model of reading culture pl_PL
dc.subject interpretation of a film pl_PL
dc.subject interpretation of cultural texts pl_PL
dc.subject culture pl_PL
dc.subject movie pl_PL
dc.subject film studies pl_PL
dc.subject cinematography pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject sacrality pl_PL
dc.title Symbole w filmie „W imię…” Małgorzaty Szumowskiej w perspektywie interpretacji kerygmatycznej pl_PL
dc.title.alternative The symbols in the movie titled „W imię…” of Małgorzata Szumowska in the perspective of kerygmatic interpretation pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas