Repozytorium Theo-logos

Integralna wizja człowieka jako fundament kultury i wychowania

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Godawa, Grzegorz
dc.date.accessioned 2024-04-02T07:39:45Z
dc.date.available 2024-04-02T07:39:45Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 2017, T. 49, s. 319-340. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.issn 2391-6842
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14805
dc.description.abstract Wielość filozoficznych koncepcji osoby ludzkiej powoduje, że niezbędna jest refleksja nad ich założeniami. Szczególnie ważne wydaje się zwrócenie uwagi na personalistyczną koncepcję osoby i jej zredukowane ujęcie, które promują właściwe sobie, przeciwstawne wartości. Zagadnienie integralnego i zredukowanego ujęcia osoby oraz jego kulturowego i wychowawczego znaczenia stało się zasadniczym obszarem badań podjętych na rzecz tego artykułu. Ich efektem jest zwrócenie uwagi na błąd antropologiczny tkwiący u podstaw redukcjonistycznych koncepcji osoby oraz podkreślenie znaczenia, jakiego w tym kontekście nabiera integralna wizja człowieka. Jest ona osadzona na założeniach personalizmu, do którego wielokrotnie nawiązuje Jan Paweł II. Integralna pedagogika personalistyczna wpływa pozytywnie nie tylko rozwój młodego pokolenia, ale także na kulturowy wymiar życia społecznego. pl_PL
dc.description.abstract There is a variety of concepts of man in philosophy. Thus, it becomes essential to reflect on their assumptions. It seems particularly important to focus on the personalist as well as on the reduced vision of man which promote contradictory values. The research conducted for the purpose of this work concentrated mainly on the integral and reduced vision of man and on their cultural and educational value. The research indicates an anthropological error which lies at the root of the reduced vision of man. It also shows the importance of the integral vision of man based on the assumptions of personalism which John Paul II frequently referred to. Integral and personalist pedagogy has a positive impact not only on the development of young generation but also on the cultural dimension of social life. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject kultura pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject personalizm pl_PL
dc.subject integralność pl_PL
dc.subject redukcjonizm pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject osoba pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject błąd antropologiczny pl_PL
dc.subject pedagogika personalistyczna pl_PL
dc.subject culture pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject personalism pl_PL
dc.subject integrity pl_PL
dc.subject reductionism pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject person pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.subject anthropological error pl_PL
dc.subject personalistic pedagogy pl_PL
dc.title Integralna wizja człowieka jako fundament kultury i wychowania pl_PL
dc.title.alternative Integral vision of man as the basis of culture and education pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas