Repozytorium Theo-logos

Czy zasadne jest stosowanie „antropologicznej” koncepcji „rasy”?

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Twardowski, Mirosław
dc.date.accessioned 2024-06-03T10:33:46Z
dc.date.available 2024-06-03T10:33:46Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2014, T. 33, cz. 1, s. 25-37. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/16553
dc.description.abstract Pojęcie „rasy” wprowadził do słownictwa naukowego w połowie XVIII wieku francuski filozofa i matematyk Georges-Louis Leclerc, Comte de Buffon. W antropologii koncepcja ta zadomowiła się głównie dzięki pracom niemieckiego naukowca Johanna Friedricha Blumenbacha. Od początku koncepcja „rasy” wzbudzała kontrowersje wśród badaczy. Nawet sam Karol Darwin wyrażał sceptycyzm wobec używania pojęcia rasy w odniesieniu do ludzi. Wątpliwości co do naukowych podstaw typologii rasowej wyraził na początku XX wieku amerykański antropolog Franz Boas. W 1940 roku podobne wątpliwości przedstawił amerykańsko-brytyjski antropolog Ashley Montagu. W 1960 roku amerykański antropolog i genetyk Frank Livingstone na podstawie badań genetycznych poddał krytyce koncepcję ras ludzkich. Takie samo stanowisko wyrażał wybitny amerykański genetyk Teodozjusz Dobzhansky. Dobzhansky twierdził, że nie ma ras, które byłyby „odrębnymi jednostkami”. W 1970 roku, amerykański genetyk Richard Lewontin na podstawie własnych badań wykazywał, że nie ma możliwości wyizolowania odrębnych ras w oparciu o kryteria genetyczne. Artykuł odnosi się do osiągnięć współczesnej biologii, zwłaszcza genetyki, aby odpowiedzieć na pytanie, czy właściwe jest dzisiaj używanie „antropologicznej” koncepcji rasy. Dla pełniejszej ilustracji problemu artykuł odnosi się do źródeł historycznych, przywołując argumenty przedstawiane przez różnych autorów na przestrzeni wieków przeciwko stosowaniu koncepcji rasy w stosunku do ludzi. pl_PL
dc.description.abstract The term “race” was introduced to the scientific vocabulary in the mid-eighteenth century by the French philosopher, scientist and mathematician Georges-Louis Leclerc, Comte de Buffon. In anthropology, this concept settled primarily through the German scientist Johann Friedrich Blumenbach. From the outset, the concept has aroused controversy among scholars. Even Charles Darwin himself expressed clear skepticism towards using the concept of race in reference to people. Clear doubts about the scientific basis of racial typology were reported in the early twentieth century by the American anthropologist Franz Boas, and later, in the 1940s, by the British-American anthropologist Ashley Montagu. In the 1960s, the American anthropologist and geneticist Frank Livingstone, on the basis of genetic evidence, sought to undermine the concept of human races. At the same time, a prominent American geneticist Theodosius Dobzhansky expressed a similar opinion, claiming that there were no races which would be “discrete units”. In the 1970s, the American geneticist Richard Lewontin, on the basis of his own research, proved that there is no possibility of isolating races based on genetic criteria. In this article, we refer to the achievements of modern biology, especially genetics, to find out whether it is appropriate to use the “anthropological” concept of race. For a fuller picture of the issues of interest, we refer also to the historical sources, recalling the arguments put forward by various authors over the centuries against the concept of race in relation to human beings. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject paradygmat rasowy pl_PL
dc.subject genetyka pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject rasa pl_PL
dc.subject antropolodzy pl_PL
dc.subject antropologiczna koncepcja rasy pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject źródła historyczne pl_PL
dc.subject rasa ludzka pl_PL
dc.subject anthropological concept of race pl_PL
dc.subject racial paradigm pl_PL
dc.subject genetics pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.subject race pl_PL
dc.subject anthropologists pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject historical sources pl_PL
dc.subject human race pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.title Czy zasadne jest stosowanie „antropologicznej” koncepcji „rasy”? pl_PL
dc.title.alternative Is appropriate to use the “anthropological” concept of race? pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas