Repozytorium Theo-logos

Ikonografia tarnowskich drzwi Bronisława Chromego w kontekście ideologicznych sporów wokół martyrologii wojennej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Ryba, Grażyna
dc.date.accessioned 2024-06-03T10:49:11Z
dc.date.available 2024-06-03T10:49:11Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2014, T. 33, cz. 1, s. 65-80. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/16569
dc.description Zawiera ilustracje. pl_PL
dc.description.abstract W 1984 roku powstały drzwi brązowe do kościoła św. Maksymiliana w Tarnowie wykonane przez krakowskiego rzeźbiarza Bronisława Chromego. Artysta nazwał swoje dzieło „Pomnikiem Męczeństwa Narodów” i połączył w tworzącym je cyklu płaskorzeźb wątek martyrologiczny, który ukazuje mechanizm działania niemieckich obozów śmierci, z przedstawieniem św. Maksymiliana, jego pobytu w Auschwitz, heroicznej śmierci i ostatecznego triumfu, głoszonej przez niego idei miłości. Praca Chromego wpisuje się tym samym w nurt polemiki ideologicznej pomiędzy państwem komunistycznym i Kościołem w kwestii jego roli i postawy chrześcijan w czasie drugiej wojny światowej. Treść i forma przedstawień na Drzwiach Tarnowskich wpisuje się też w krąg dzieł Chromego ukazujących kształtowanie się mistycznej postawy artysty. pl_PL
dc.description.abstract In 1984, the bronze doors of the Church of St Maximilian in Tarnów were made by Krakow sculptor Bronisław Chromy. The author called them “Memorial to the Martyrdom of Nations”. In accordance with the artist’s assumption, the cycle of 24 bas-relief panels placed on the doors displays a martyrological theme which combines images showing the mechanism of operation of Nazi death camps with a representation of St Maximilian, his stay in Auschwitz, his heroic death and the ultimate triumph of the idea of love preached by him. Chromy’s work thus becomes incorporated in the trend of an ideological polemic between the communist state and the Church concerning the issue of the role of the latter and the attitude of Christians during World War II. The content and form of the representations on the Tarnów Doors situate also this achievement in the circle of Chromy’s works revealing the formation of the artist’s mystical attitude. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Bronisław Chromy pl_PL
dc.subject kościół św. Maksymiliana w Tarnowie pl_PL
dc.subject drzwi brązowe pl_PL
dc.subject ikonografia pl_PL
dc.subject spory pl_PL
dc.subject spory ideologiczne pl_PL
dc.subject martyrologia wojenna pl_PL
dc.subject wojna pl_PL
dc.subject martyrologia pl_PL
dc.subject męczeństwo pl_PL
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject kościoły pl_PL
dc.subject bronze doors pl_PL
dc.subject iconography pl_PL
dc.subject disputes pl_PL
dc.subject ideological disputes pl_PL
dc.subject war martyrdom pl_PL
dc.subject war pl_PL
dc.subject martyrdom pl_PL
dc.subject art pl_PL
dc.subject churches pl_PL
dc.subject Church of St Maximilian in Tarnów pl_PL
dc.subject Maksymilian Maria Kolbe pl_PL
dc.subject Maximilian Kolbe pl_PL
dc.title Ikonografia tarnowskich drzwi Bronisława Chromego w kontekście ideologicznych sporów wokół martyrologii wojennej pl_PL
dc.title.alternative The iconography of the Tarnów doors by Bronisław Chromy in the context of ideological controversies concerning war martyrology pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas