Repozytorium Theo-logos

Koncepcja cudu Johna Henry’ego Newmana na tle antytaumaturgicznego argumentu Davida Hume’a

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Cebula, Piotr
dc.date.accessioned 2024-06-03T13:24:39Z
dc.date.available 2024-06-03T13:24:39Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2016, T. 35, cz. 1, s. 51-65. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/16681
dc.description.abstract W artykule podjęta została próba całościowego ujęcia koncepcji cudu w myśli Johna Henry’ego Newmana. W tym celu ukazano ją na tle głównej idei podważającej wiarygodność świadectw o cudach, a w konsekwencji prawdziwość cudów, którą sformułował David Hume. Kolejnym krokiem było przedstawienie ujęcia Newmana, które zawiera się w tradycji interpretacji natury tych zjawisk jako znaku. Oryginalny wkład Newmana w dyskusję na temat cudów przejawia się w podkreśleniu roli uprzednich prawdopodobieństw w ocenie wiarygodności tych świadectw. Inspirujące jest także powiązanie uprzednich prawdopodobieństw z dyspozycją religijno-moralną podmiotu poznającego. Wnioski Newmana podważają tezy Hume’a o bezzałożeniowej (neutralnej) ocenie zjawisk nadzwyczajnych. pl_PL
dc.description.abstract The following article is an attempt to outline the holistic vision of miracles as provided in John Henry Newman’s thought. The abovementioned concept was presented in relation to David Hume’s theory questioning the credibility of testimony on miraculous events that eventually led to prove the truth of miracles. Subsequently, Newman’s arguments concerning interpretation of the nature of miracles as signs. Here, Newman’s concept on the importance of antecedent probabilities in the assessment of testimony credibility could be seen as an original contribution to the dispute on miracles. Moreover, the relation between antecedent probabilities and personal disposition, both religious and moral one as such, is developed. The conclusions drawn by Newman serve to undermine the theory advocating the neutral assessment of supernatural facts as provided by Hume. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject John Henry Newman pl_PL
dc.subject David Hume pl_PL
dc.subject cuda pl_PL
dc.subject uprzednie prawdopodobieństwo pl_PL
dc.subject argumentacja pl_PL
dc.subject argument antytaumaturgiczny pl_PL
dc.subject argument antytaumaturgiczny Davida Hume’a pl_PL
dc.subject interpretacja pl_PL
dc.subject wiarygodność pl_PL
dc.subject świadectwa o cudach pl_PL
dc.subject miracles pl_PL
dc.subject antecedent probabilities pl_PL
dc.subject argumentation pl_PL
dc.subject interpretation pl_PL
dc.subject credibility pl_PL
dc.subject miracle testimonies pl_PL
dc.subject anti-thaumaturgical argument pl_PL
dc.title Koncepcja cudu Johna Henry’ego Newmana na tle antytaumaturgicznego argumentu Davida Hume’a pl_PL
dc.title.alternative John Henry Newman on miracles in the context of David Hume’s Anti-Thaumaturgical argument pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas