Repozytorium Theo-logos

Idea Bożej wszechmocy a problem zła

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Pabjan, Tadeusz
dc.date.accessioned 2024-06-04T07:52:17Z
dc.date.available 2024-06-04T07:52:17Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2017, T. 36, cz. 2, s. 23-41. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/16762
dc.description.abstract Tematyka artykułu oscyluje wokół koncepcji Bożej wszechmocy postrzeganej przez pryzmat głównego problemu teodycei, która stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego Bóg pozwala na zło. Jeden z argumentów wykorzystywanych w ramach tej dyscypliny odnosi się do różnego rodzaju ograniczeń Bożej wszechmocy, które decydują o tym, że z pewnych względów wszechmocny Stwórca nie może zapobiec różnym formom zła. Takim ograniczeniem jest np. wolność darowana człowiekowi – pozwalając na istnienie wolnej woli Bóg nie może powstrzymać działań człowieka prowadzących do zła. W artykule poddano analizie nieco inny aspekt tego samego ograniczenia, który ma związek z funkcjonowaniem świata przyrody: Bóg daje wolność nie tylko rozumnemu człowiekowi, ale również całej materii, która w granicach wyznaczonych przez prawa przyrody może doświadczać autentycznej autonomii. W tej interpretacji zło fizyczne jawi się jako prosta konsekwencja integralności procesów przyrodniczych. Pierwsza część artykułu dotyczy samej idei Bożej wszechmocy; w drugiej części idea ta zostaje odniesiona do koncepcji praw przyrody; w trzeciej i ostatniej omówiony jest tzw. nieinterwencjonistyczny model działania Boga w przyrodzie. pl_PL
dc.description.abstract This article deals with the relation between the theological idea of God’s omnipotence and the problem of evil which refers to the question of how to reconcile the existence of evil with God who is good. One of the main arguments of theodicy, which is a philosophical discipline dealing with this question, points to some important limitations of God’s omnipotence. According to this argument, God’s power is limited by different factors. One of them is human freedom: God can not prevent evil resulting from free decisions of people, because He himself decided them to be free. But this argument can be extended to the whole created world: God gives freedom not only to man, but to the whole universe as well, and this is why it can freely evolve in the boundaries of laws of nature. Physical evil is a simple consequence of such freedom of created world. The paper is composed of three parts. At first, the very idea of God’s omnipotence is discussed. Then the relation of God’s omnipotence and the laws of nature is expounded. In the end the so called non-interventionist model of God’s action in nature is presented. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject wszechmoc Boga pl_PL
dc.subject wszechmoc pl_PL
dc.subject problem zła pl_PL
dc.subject zło pl_PL
dc.subject zło fizyczne pl_PL
dc.subject prawa przyrody pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject wolność pl_PL
dc.subject teodycea pl_PL
dc.subject God’s omnipotence pl_PL
dc.subject omnipotence pl_PL
dc.subject problem of evil pl_PL
dc.subject evil pl_PL
dc.subject physical evil pl_PL
dc.subject laws of nature pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject freedom pl_PL
dc.subject theodicy pl_PL
dc.subject przyroda pl_PL
dc.subject natura pl_PL
dc.subject nature pl_PL
dc.title Idea Bożej wszechmocy a problem zła pl_PL
dc.title.alternative The Idea of God’s Omnipotence and the Problem of Evil pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas