Repozytorium Theo-logos

Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu patriotycznym jako wyraz troski o prawidłowy rozwój postaw społecznych dziecka. Recepcja wniosków z badań dla wychowania patriotycznego

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sułek, Andrzej
dc.date.accessioned 2024-06-04T08:36:46Z
dc.date.available 2024-06-04T08:36:46Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2018, T. 37, cz. 1-2, s. 299-312. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/16818
dc.description.abstract Niniejszy artykuł podjął próbę odpowiedzi na pytanie, jakie cechy psychiczne oraz jakie czynniki społeczne stanowią źródła patriotyzmu. Najpierw został zdefiniowany patriotyzm jako postawa człowieka, który ma pozytywne i zaangażowane nastawienie do własnego narodu, ale ma również nastawienie pozytywne do innych narodów. Badania empiryczne wskazały wiele źródeł patriotyzmu, z których najważniejsze to oddziaływania środowiskowo-społeczne rodziny, szkoły, wspólnoty religijnej, grup rówieśniczych i aktywność własna. Doniosłą rolę odgrywa również religijność człowieka oraz preferowane wartości, szczególnie te, które odnoszą się do dobra wspólnego. Wnioski z tych analiz podkreślają konieczność uwzględniania w wychowaniu patriotycznym dzieci poczucia wspólnoty z grupą oraz poczucia dobra wspólnego, które cenią i o które się troszczą. Nie można też pominąć treści religijnych, bowiem religijność jest mocnym oparciem dla patriotyzmu, z niej wypływa powinność moralna wobec ojczyzny i narodu. Różnice w uwarunkowaniach patriotyzmu u mężczyzn i kobiet pozwalają formułować potrzebę zwracania u chłopców uwagi na współpracę międzyosobową, pochwałę bohaterstwa i odpowiedzialnej pracy dla ojczyzny, natomiast w wychowaniu patriotycznym dziewcząt warto akcentować piękno polskiego krajobrazu, przyrody oraz dzieł kultury i sztuki. We wszystkich tych poczynaniach konieczna jest współpraca rodziców i nauczycieli, gdyż stanowią oni ważne dla dzieci autorytety, od których uczą się postaw społecznych, w tym również postawy patriotycznej. pl_PL
dc.description.abstract This article attempts to answer the question: what mental features and what social factors are the sources of patriotism? Patriotism was defined as the attitude of a human who has a positive and committed attitude towards his own nation, but also has an encouraging attitude regarding other nations. Empirical studies have indicated a number of sources of patriotism, the most important of which are environmental and social impacts of the family, school, religious community, peer groups and own self-activity. Human religiosity and favored values also play a significant role, especially those that relate to the common good. The conclusions from these analyzes emphasize the need for taking into account the children’s sense of community with the group and the sense of the common good that they value and care for in patriotic education. It is of vital importance that religious content is not omitted or ignored, for religiosity is a strong support for patriotism, from which moral obligation flows towards the motherland and the nation. Differences in the motivation of patriotism in men and women allow us to formulate the need of drawing attention to interpersonal cooperation, praising of heroism and responsible work for the homeland. However, in the patriotic education of girls, it is worth emphasizing the beauty of the Polish landscape, nature and works of culture and art. All these endeavors require cooperation between parents and teachers, because they are important authorities for children and from whom children learn social attitudes, including the approach of being patriotic towards their nation and people. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject patriotyzm pl_PL
dc.subject postawy społeczne pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject szkoły pl_PL
dc.subject religijność pl_PL
dc.subject wartości pl_PL
dc.subject wychowanie patriotyczne pl_PL
dc.subject troska pl_PL
dc.subject dzieci pl_PL
dc.subject socjologia pl_PL
dc.subject postawy społeczne dziecka pl_PL
dc.subject badania pl_PL
dc.subject patriotism pl_PL
dc.subject social attitudes pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject family pl_PL
dc.subject schools pl_PL
dc.subject religiousness pl_PL
dc.subject religiosity pl_PL
dc.subject values pl_PL
dc.subject patriotic upbringing pl_PL
dc.subject care pl_PL
dc.subject children pl_PL
dc.subject sociology pl_PL
dc.subject child's social attitudes pl_PL
dc.subject research pl_PL
dc.subject psychologia pl_PL
dc.subject psychology pl_PL
dc.subject współpraca pl_PL
dc.subject cooperation pl_PL
dc.title Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu patriotycznym jako wyraz troski o prawidłowy rozwój postaw społecznych dziecka. Recepcja wniosków z badań dla wychowania patriotycznego pl_PL
dc.title.alternative Cooperation of Family and School in Patriotic Education as an Expression of Concern for the Proper Development of the Child’s Social Attitudes. Adoption of the Conclusions from the Study of Patriotic Education pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas