Repozytorium Theo-logos

Apokryficzne motywy i stan badań nad rzeźbą Madonny z Dzieciątkiem i czyżykiem. Kłodzka Madonna nr II

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Grzela, Małgorzata
dc.date.accessioned 2024-08-01T08:33:13Z
dc.date.available 2024-08-01T08:33:13Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2008, T. 28, s. 355-362. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/18747
dc.description Streszczenie: Małgorzata Grzela. pl_PL
dc.description.abstract The Kladsko Madonna no 2 is a wooden sculpture and it was made for the Church of Virgin Mary in Kłodzko probable in the sixty’s of 14th century. The archbishop Amost of Pardubic is considered as a founder of this statue. The second name known in literature is The Virgin with the Child with goldfinch. The iconography of goldfinch and its symbolism is relevant to the Passion and Crucifixion of Jesus Christ. The article will try to present the genesis of the bird motif in this statue according to the selected texts of the New Testament Apocrypha. This will show new ways of understanding Kladsko Madonna no 2. During the process of compeering the statue with apocryphal gospels like: The Infancy Gospel of Thomas, The Gospel of the Pseudo-Matthaeus, The Infancy Ormian Gospel, The Infancy Arabic Gospel, we can notice the analogy. The episode of the creation of birds – sparrows made by small Jesus can by interpret as a human soul which comes from God and thirst to be rescue by God. Two apocryphal texts specify the number of birds – sparrows to twelve and this motif can by understand as a symbol of twelve disciples and twelve generations of Israel. This symbol refers to the idea of God’s people and more to the beginning of Christian faith and the Jesus commend Go into the world and preach the good news to all creation (Mk 16,15). In apocryphal examples He had had used the same commend to the twelve birds. What is interesting is also the aspect of infancy of Jesus Child and its relationship to the Virgin Mary and her role as a Mother of Jesus and Mother of Church. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject rzeźba pl_PL
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject sztuka sakralna pl_PL
dc.subject Madonna z Dzieciątkiem i czyżykiem pl_PL
dc.subject rzeźba Madonny z Dzieciątkiem i czyżykiem pl_PL
dc.subject wizerunki Maryi pl_PL
dc.subject rzeźba sakralna pl_PL
dc.subject ikonografia pl_PL
dc.subject apokryf pl_PL
dc.subject stan badań pl_PL
dc.subject motywy apokryficzne pl_PL
dc.subject sculpture pl_PL
dc.subject art pl_PL
dc.subject sacred art pl_PL
dc.subject images of Mary pl_PL
dc.subject sacred sculpture pl_PL
dc.subject iconography pl_PL
dc.subject apocrypha pl_PL
dc.subject state of research pl_PL
dc.subject apocryphal motifs pl_PL
dc.subject Kłodzko pl_PL
dc.title Apokryficzne motywy i stan badań nad rzeźbą Madonny z Dzieciątkiem i czyżykiem. Kłodzka Madonna nr II pl_PL
dc.title.alternative Virgin Mary with the bird (Kladsko Madonna no 2) ‒ apocryphal interpretation of the bird motif pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas