Repozytorium Theo-logos

Die christliche Familie als Ort des Evangelisationswerkes der Übermittlung des Glaubens an die junge Generation

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Celary, Ireneusz
dc.date.accessioned 2024-08-01T11:22:51Z
dc.date.available 2024-08-01T11:22:51Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2010, T. 30, s. 247-261. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/18899
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Do podstawowych zadań Kościoła w XXI w. należy ewangelizacja młodzieży, żyjącej w kulturze chrześcijańskiej, ale ogarniętej, bardziej niż inne grupy społeczne, duchem racjonalizmu, laicyzacji, konformizmu życiowego, który wygasza u niej ducha Ewangelii. Młodzież w wielu krajach stanowi dzisiaj ponad połowę ludzkości. Jest to w stosunku do ludzkości całego świata wielka siła społeczna i jednocześnie dla współczesnego Kościoła wielkie wyzwanie do ewangelizacji. Mówiąc o ewangelizacji młodzieży, papież Jan Paweł II podkreślał przy tym często wielkie znaczenie rodziny chrześcijańskiej jako podstawowego podmiotu wychowania młodego pokolenia oraz przekazu wiary (por. CT 68). Rodzice powinni być dla młodego pokolenia nie tylko nauczycielami, przekazującymi wiedzę o życiu, ale także mistrzami, w sposób umiejętny wdrażającymi ich w prawidłowe osiąganie dojrzałości osobowej. Przekazując bowiem swym dorastającym dzieciom wiedzę o Bogu, formują ich wyobrażenia o Nim i w ten sposób stają się pierwszymi oraz najważniejszymi formatorami ich osobowości (zdaniem wielu psychologów) we wszystkich wymiarach (naturalnym i nadprzyrodzonym). Za sprawą rodziców katolickich winna też dokonywać się ich pierwsza ewangelizacja oraz inicjacja do życia chrześcijańskiego. W Katechizmie Kościoła katolickiego czytamy, że w „sanktuarium domowym” powinno być również „praktykowane kapłaństwo chrzcielne ojca rodziny, matki, dzieci i wszystkich członków wspólnoty rodzinnej” (KKK 1657). Ich sakrament małżeństwa, będąc pierwotnym oraz właściwym środkiem uświęcenia rodziny, inicjować winien również jej akty uwielbienia Boga, dziękczynienia oraz prośby. Powinno się to dokonywać zwłaszcza poprzez formację liturgiczną podejmowaną przez rodziców wobec swoich dorastających dzieci. Młodzi ludzie powinni wraz ze swymi rodzicami uczestniczyć przede wszystkim wspólnie w Eucharystii, w sakramencie pokuty i innych sakramentach, wspólnie też modlić się, świętować w sposób chrześcijański niedzielę oraz inne uroczystości kościelne. W dziele ewangelizacyjnym w rodzinie nie wolno również zapomnieć o katechezie rodzinnej, prowadzonej zgodnie z wymaganiami pedagogiki chrześcijańskiej, która staje się dzisiaj niezmiernie ważnym oraz nieodzownym czynnikiem w posłudze doskonalenia młodego pokolenia. Współcześni rodzice nierzadko zadają sobie bowiem pytanie: Jak wychowywać swoje dzieci, aby później w wieku młodzieńczym zdążały we właściwym kierunku, aby były samodzielne, szczęśliwe i umiały dawać szczęście innym? Jakże wielu z nich zaczyna wątpić w to, czy w dzisiejszym świecie jest jeszcze możliwe wychowanie, czy możliwe jest przekazywanie wartości moralnych i duchowych młodemu pokoleniu, w sytuacji, gdy tak wielu ludzi dookoła nas całkowicie się ich wyzbyło. W odpowiedzi na te pytania rodzice nie mogą jednak stracić wiary w celowość ich wychowania. Utrata bowiem wiary sprawia najczęściej, że rodzice zrzucają z siebie odpowiedzialność i obowiązek wychowania, w rezultacie czego młodzi ludzie są często tego wychowania zupełnie pozbawieni. Przedstawione w niniejszym artykule propozycje teologicznopastoralne powinny pomóc rodzicom w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań, w podejmowanych przez nich ważnych decyzjach wychowawczych w „domowym Kościele”. Skupiają się one przede wszystkim na posłudze religijnej rodziny względem młodego pokolenia, niemniej nie mogą być one oderwane od całego procesu wychowawczego. Nie ma bowiem prawdziwego wychowania bez wychowania także religijnego. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject rodzina chrześcijańska pl_PL
dc.subject ewangelizacja pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject przekaz wiary pl_PL
dc.subject młode pokolenie pl_PL
dc.subject młodzież pl_PL
dc.subject dzieci pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject ewangelizacja młodzieży pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia pastoralna pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject wychowanie religijne pl_PL
dc.subject edukacja religijna pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject family pl_PL
dc.subject Christian family pl_PL
dc.subject evangelization pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject transmission of faith pl_PL
dc.subject young generation pl_PL
dc.subject youth pl_PL
dc.subject children pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject evangelization of the youth pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject pastoral theology pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject religious upbringing pl_PL
dc.subject religious education pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.title Die christliche Familie als Ort des Evangelisationswerkes der Übermittlung des Glaubens an die junge Generation pl_PL
dc.title.alternative Rodzina chrześcijańska jako miejsce ewangelizacyjnego dzieła przekazu wiary młodemu pokoleniu pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas