Repozytorium Theo-logos

Vulgarised Rahnerianism and Post-Critical Recontextualisation: Solvents of Catholic Identity in Contemporary Catechesis

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author O’Shea, Gerard
dc.date.accessioned 2024-08-05T08:36:45Z
dc.date.available 2024-08-05T08:36:45Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2012, T. 32, s. 201-228. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19284
dc.description Artykuł w języku angielskim. Opracował ks. Radosław Chałupniak. pl_PL
dc.description.abstract W 2010 r. w wywiadzie udzielonym P. Seewaldowi papież Benedykt XVI został zapytany, jak to jest możliwe, że w zachodnich szkołach katolickich młodzież więcej dowiaduje się o buddyzmie niż o swojej własnej wierze. Papież to samo pytanie zadawał sobie, wskazując, że choć dzieci i młodzież w Niemczech uczęszczają przez 9, a niektórzy nawet 13 lat na lekcje religii, to jednak owoce tych zajęć są tak skromne. Jest to swoiste wyzwanie, które domaga się przemyśleń i działań na rzecz odnowy współczesnej katechezy. Wychowanie dokonujące się w szkołach katolickich ma swoją długą historię, jednak w obecnym czasie coraz częściej staje przed różnego rodzaju dylematami. Analiza aktualnej sytuacji społeczno-kulturowej uprawnia do stwierdzeń, że swoistym cudem jest ciągłe trwanie wiary w jej znaczeniu biblijnym i kościelnym. Współczesna edukacja katolicka dokonująca się w tak zróżnicowanych społecznych, politycznych, ekonomicznych i duchowych uwarunkowaniach, poddana wpływom kultury popularnej, wystawiona jest nie tylko na zewnętrzne ataki, lecz także na zagrożenia wewnętrzne. W obecnym artykule profesor Gerard O’Shea, wykładowca Instytutu Jana Pawła II ds. Małżeństwa i Rodziny w Melbourne, ukazuje ten problem w trzech częściach. Pierwsza przedstawia wpływ „popularnej recepcji” teologii Karola Rahnera na tożsamość szkół katolickich. Ten ogólny fenomen angielski dominikanin Aidan Nichols nazwał „uproszczonym rahnerianizmem”, który — choć bazuje na nauczaniu K. Rahnera — to jednak różni się od niego w pewnych zasadniczych kwestiach dotyczących znaczenia Bożego objawienia. Na takiej podstawie w latach 70-tych ubiegłego wieku zaczęto tworzyć koncepcję nowej katechezy. W drugiej części Autor ukazuje równoległy wpływ na wychowanie i współczesną katechezę konstrukcjonizmu (konstruktywizmu, kontekstualizmu), który opiera się na przekonaniu, że ludzie postrzegają rzeczywistość poprzez pryzmat swojej kultury i doświadczeń, przypisując temu, co odnotowują, określone znaczenia, i w związku z tym nikt nie może zaobserwować obiektywnej rzeczywistości, oderwanej od nadawanych znaczeń i kontekstów. Trzecia część zwraca uwagę na próby niektórych katolickich myślicieli (zwłaszcza teologów z Leuven: Lieven Boeve i Didier Pollefeyt), którzy chcieli określić pewne obiektywne kryteria efektywności katolickiej edukacji. Tradycyjna edukacja w szkołach katolickich, która opierała się na realistycznej epistemologii, była ważną propozycją na gruncie ogólno pedagogicznym. Bardzo niebezpieczne dla tej propozycji wychowawczej stało się natomiast uleganie wpływom konstruktywizmu, który podważał obiektywną naturę rzeczywistości (prawdy), przyjmując za główne odniesienie założenia relatywizmu. Od blisko czterdziestu lat szkoły katolickie pozostają pod wpływem takich oddziaływań i to zasadniczo zmieniło ich tradycyjne oblicze. Presja „uproszczonego rahnerianizmu” czy „rekontekstualizmu” jest na tyle zakorzeniona w szerszej mentalności, że trudno jest jej przeciwdziałać i wobec współczesnej kultury podejmować działania służące zachowaniu katolickiego modelu wychowania. Tymczasem od przyjęcia właściwych podstaw zależy przyszłość katolickiej edukacji. Współczesne badania potwierdzają, że w katechezie wymiar symboliczny przeważa nad realistycznym, a zagadnienia dotyczące treści są zdominowane przez kwestie metodyczne. Przekaz depozytu wiary ulega osłabieniu. Współcześni uczniowie mają budować swój światopogląd nie tyle w oparciu o obiektywne wartości i normy, ale odnosząc się do różnych, „światowych” propozycji moralnych i intelektualnych. Tworzony w ten sposób obraz świata jest mocno subiektywny i autonomiczny, w którym wartości katolickiej wiary są marginalizowane. Katolickie szkoły pozostają pod wpływem zasadniczej alternatywy: wierności Kościołowi albo podążaniu za współczesnymi trendami edukacyjnymi. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject rahnerianizm pl_PL
dc.subject rekontekstualizm pl_PL
dc.subject rahnerianizm uproszczony pl_PL
dc.subject rekontekstualizm post-krytyczny pl_PL
dc.subject tożsamość pl_PL
dc.subject tożsamość katolicka pl_PL
dc.subject utrata tożsamości katolickiej pl_PL
dc.subject katecheza pl_PL
dc.subject katecheza współczesna pl_PL
dc.subject utrata katolickiej tożsamości we współczesnej katechezie pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject edukacja religijna pl_PL
dc.subject Karl Rahner pl_PL
dc.subject katecheza konstrukcjonizmu pl_PL
dc.subject konstrukcjonizm pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject młodzież pl_PL
dc.subject dzieci pl_PL
dc.subject Rahnerianism pl_PL
dc.subject recontextualisation pl_PL
dc.subject vulgarised Rahnerianism pl_PL
dc.subject post-critical recontextualisation pl_PL
dc.subject identity pl_PL
dc.subject Catholic identity pl_PL
dc.subject loss of Catholic identity pl_PL
dc.subject catechesis pl_PL
dc.subject contemporary catechesis pl_PL
dc.subject loss of Catholic identity in contemporary catechesis pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject religious education pl_PL
dc.subject catechesis of constructionism pl_PL
dc.subject constructionism pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject youth pl_PL
dc.subject children pl_PL
dc.title Vulgarised Rahnerianism and Post-Critical Recontextualisation: Solvents of Catholic Identity in Contemporary Catechesis pl_PL
dc.title.alternative Uproszczony rahnerianizm i post-krytyczny rekontekstualizm: utrata katolickiej tożsamości we współczesnej katechezie pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas