Repozytorium Theo-logos

The divorce between nation and religion

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Charentenay de, Pierre
dc.date.accessioned 2024-08-05T10:58:28Z
dc.date.available 2024-08-05T10:58:28Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2015, T. 35, s. 395-402. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.issn 2391-937x
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19330
dc.description Artykuł w języku angielskim. pl_PL
dc.description.abstract In recent history where there was a nation, there was a religion, according to the famous formula Cujus region ejus religio. But in the 1960s a double movement started, first concerning secularization which will lead people to what some authors have called an “exculturation”, when the personal practice is detached from the national culture. The second movement leads people to migration all over the world, with their own religions, Muslim people in Europe, or Evangelicals in Muslim countries. The culture of a country is not anymore Catholic or Protestant, but secular. Its identity has to find other roots than reli gion. This movement is developed differently according to the local culture. It has been very strong in Western Europe, and slower in some countries of Eastern Europe and the US. It can provoke fundamentalist reactions, in order to defend ones identity, but the divorce between nation and religion is on the way. pl_PL
dc.description.abstract W najnowszej historii mieliśmy do czynienia z koegzystencją narodowości i religii w myśl zasady cujus regio ejus religio. Jednakże w latach 60. XX w. zostały zapoczątkowane dwa zjawiska. Pierwszym z nich jest sekularyzacja, która prowadzi do tego, co niektórzy autorzy nazywają „ekskulturacją”, kiedy osobiste praktyki religijne zostają oderwane od kultury narodowej. Drugie zjawisko jest związane z globalną migracją ludzi z ich własną religią. Muzułmanie mieszkają w Europie, a przedstawiciele ruchów ewangelikalnych w krajach muzułmańskich. Kultura w poszczególnych krajach nie jest już katolicką czy protestancką, ale świecką. Jej tożsamość musi poszukiwać innych korzeni aniżeli religijne. Tendencje te rozwijają się inaczej niż zgodnie z kulturą lokalną. Były one silne w niektórych krajach Europy Wschodniej i w USA. Może to prowokować reakcje fundamentalistyczne, mające na celu obronę własnej tożsamości, ale rozłam między narodowością i religią jest dokonującym się procesem. pl_PL
dc.language.iso en pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject secularization pl_PL
dc.subject globalization pl_PL
dc.subject nation pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.subject Muslims pl_PL
dc.subject narodowość pl_PL
dc.subject nationality pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject sekularyzacja pl_PL
dc.subject globalizacja pl_PL
dc.subject islam pl_PL
dc.subject muzułmanie pl_PL
dc.subject naród pl_PL
dc.subject ekskulturacja pl_PL
dc.subject exculturation pl_PL
dc.title The divorce between nation and religion pl_PL
dc.title.alternative Rozłam między narodowością i religią pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas