Repozytorium Theo-logos

Was heißt menschenwürdig sterben? Eine Antwort aus der Sicht der katholischen Moraltheologie

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Schockenhoff, Eberhard
dc.date.accessioned 2024-08-05T11:08:10Z
dc.date.available 2024-08-05T11:08:10Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2015, T. 35, s. 177-192. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.issn 2391-937x
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19337
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract A crucial category of contemporary medical ethics is the idea of autonomy. The principle point of the physicians activities is neither a duty of respect for the good of the patient (salus aegroti suprema lex), nor his protection against the damages (neminem laedere), nor in the case of doubts the service pro life (in dubio pro vita). Those maxims of physicians’ activities are located in the principal idea for respect of autonomy of the patient. Hardly from this point of view can the physician’s actions gain moral and legal legitimacy. Without the agreement of the patient, based on the information, that is the realization of his autonomy, and that he gives his opinion on the proposition of treatment, the physician does not have a recommendation to action for the betterment of the patient. In spite of the central meaning of the idea of autonomy in contemporary medical ethics, there is incompatibility about its exact significance. The principle of autonomy as a specific rule in Anglo-Saxon ethics is the first of the four bridge principles, which have led to the physicians’ activity. Beside the respect of the patient’s autonomy, there is also the principle of justice which belongs to them, and the maxims of avoiding of damages and the making of good. The present paper talks about the reasons in the discussion about euthanasia connected with the argument of patient autonomy. The author deals with how the meaning of autonomy is presented, goes to the critical reflection about its application into the debates about euthanasia. He discusses the question of whether euthanasia is an expression of the respect of the autonomy of the patient and if it is the only one which helps in this situation. Furthermore the discussion indicates the morally relevant distinction between killing and the permission to die, and the question as to whether assisted suicide is a better alternative than killing on demand. pl_PL
dc.description.abstract Kluczową kategorią współczesnej etyki medycznej jest pojęcie autonomii. Naczelną ideą działania lekarza nie jest już obowiązek poszanowania dobra pacjenta (salus aegroti suprema lex), ochrona go przed szkodami (neminem laederé), a w przypadku wątpliwości służba życiu (in dubio pro vita). Te maksymy działania lekarza są umiejscowione w naczelnej idei przewodniej poszanowania autonomii pacjenta. Dopiero od niej działanie lekarza uzyskuje moralną i prawną legitymizację. Bez opartej na informacji zgody pacjenta, będącej realizacją jego własnej autonomii, wyrażanej wobec propozycji leczenia, lekarz nie posiada zlecenia do działania na rzecz pacjenta. Pomimo centralnego znaczenia, jakie przyznaje się pojęciu autonomii we współczesnej etyce medycznej, brakuje zgodności co do jego dokładnego rozumienia. W etyce anglosaskiej pryncypium autonomii jest z reguły określane jako pierwsze z czterech pryncypiów pomostowych, które mają kierować działaniem lekarza. Obok poszanowania autonomii pacjenta, należy do nich pryncypium sprawiedliwości, jak też maksymy unikania szkód i czynienia dobra. Niniejszy artykuł omawia racje przytaczane w dyskusjach na temat eutanazji, związane z racją autonomii pacjenta. Autor, wychodząc od ukazania rozumienia argumentu autonomii, przechodzi do krytycznej refleksji dotyczącej jego aplikacji w dyskusjach na temat eutanazji. Omawia problem, czy eutanazja jest wyrazem poszanowania autonomii pacjenta i czy jest jedyną pomocą w jego sytuacji. Ponadto wskazując na moralne znaczenie rozróżnienia pomiędzy zabiciem a przyzwoleniem na śmierć, omawia problem dotyczący tego, czy samobójstwo wspomagane jest lepszą alternatywą od zabicia na żądanie. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject autonomy of patient pl_PL
dc.subject euthanasia pl_PL
dc.subject assisted suicide pl_PL
dc.subject killing on demand pl_PL
dc.subject autonomia pacjenta pl_PL
dc.subject eutanazja pl_PL
dc.subject samobójstwo wspomagane pl_PL
dc.subject zabicie na żądanie pl_PL
dc.subject śmierć pl_PL
dc.subject samobójstwo pl_PL
dc.subject suicide pl_PL
dc.subject katolicka teologia moralna pl_PL
dc.subject teologia moralna pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject umieranie pl_PL
dc.subject dying pl_PL
dc.subject Tod pl_PL
dc.subject Sterben pl_PL
dc.subject katholische Moraltheologie pl_PL
dc.subject Moraltheologie pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject moral theology pl_PL
dc.subject Catholic moral theology pl_PL
dc.subject etyka pl_PL
dc.subject ethics pl_PL
dc.subject etyka medyczna pl_PL
dc.subject medical ethics pl_PL
dc.subject pacjenci pl_PL
dc.subject patients pl_PL
dc.subject medycyna pl_PL
dc.subject medicine pl_PL
dc.subject zabójstwo pl_PL
dc.subject killing pl_PL
dc.subject autonomia pl_PL
dc.subject autonomy pl_PL
dc.subject death pl_PL
dc.subject murder pl_PL
dc.title Was heißt menschenwürdig sterben? Eine Antwort aus der Sicht der katholischen Moraltheologie pl_PL
dc.title.alternative What does it mean to die out with dignity? An answer from the Catholic moral theology pl_PL
dc.title.alternative Co znaczy godnie umrzeć? Odpowiedź z perspektywy katolickiej teologii moralnej pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas