Repozytorium Theo-logos

Nauczyciel religii jako animator kultury w środowisku wiejskim

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Zellma, Anna
dc.date.accessioned 2024-08-05T11:25:43Z
dc.date.available 2024-08-05T11:25:43Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2015, T. 35, s. 257-269. pl_PL
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.issn 2391-937x
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19345
dc.description.abstract Praca nauczyciela religii ma charakter eklezjalny i społeczny. Jako osoba posłana przez wspólnotę Kościoła ma wypełniać zadania dydaktyczne i wychowawcze oraz składać świadectwo wiary wobec uczniów, rodziców i innych nauczycieli. Dyrekcja szkoły wyznacza mu określone zadania edukacyjne, które wynikają z obowiązków zawodowych określonych m.in. w „Karcie Nauczyciela”. Ich specyficzna forma i sposób realizacji zależy od środowiska lokalnego. Analizy podjęte w niniejszym artykule wiążą się nie tylko z działalnością dydaktyczną i wychowawczą nauczyciela religii, ale także z aktywnością społeczną i kulturalną. Zmierzały do ukazania nauczyciela religii jako animatora kultury w środowisku wiejskim. Aktywność ta ma ścisły związek z działalnością ewangelizacyjną, w której uwzględnia się wartości kulturowe. Najpierw opisano kim jest animator kultury, a następnie zaprezentowano kontekst społeczny środowiska wiejskiego. W powiązaniu z tymi zagadnieniami ukazano zakres aktywności społeczno-kulturalnej nauczyciela religii w środowisku wiejskim. Zwrócono też uwagę na strategie i kompetencje niezbędne w aktywności społeczno-kulturalnej, akceptując nie tylko katechetyczne, ale także pedagogiczne aspekty problematyki. W środowisku wiejskim szkoły często są jedynymi instytucjami publicznymi, spełniającymi, obok funkcji edukacyjnych, również funkcje kulturowe. Stąd też od wszystkich pracowników szkoły, a więc także od nauczycieli religii, oczekuje się zaangażowania w rozwój i integrację społeczności wiejskiej. pl_PL
dc.description.abstract The work of a religion teacher is a type of ecclesial and social activity. The role of a religion teacher as a person sent by the community of the Church is to fulfil teaching and educational tasks, and to deliver a testimony of faith to pupils, parents and other teachers. The school management entrusts a religion teacher with specific educational tasks resulting from the professional duties specified, among others, in the Teacher’s Charter. Their specific form and method of performance depends on the local environment. The analyses undertaken in this article are connected not only with the teaching and educational activity of a religion teacher, but also with social and cultural activity. Their goal was to present the religion teacher as an organiser of culture in a rural environment. This activity is strictly connected with evangelisation activity, in which cultural values are taken into account. The author describes the function of an organiser of culture, and then presents the social context of a rural environment. In connection with these issues, the scope of the social and cultural activity of a religion teacher in a rural environment is shown. In addition, the author points out the strategies and skills that are necessary in social and cultural activities, accepting not only the aspect of religious education, but also the aspect of general education in the subject area concerned. In a rural environment schools are often the only public institutions that fulfil both educational and cultural functions. For this reason, all members of school staff, including religion teachers, are expected to engage in the development and integration of the rural community. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject nauczyciele religii pl_PL
dc.subject nauczyciele pl_PL
dc.subject animatorzy kultury pl_PL
dc.subject kultura pl_PL
dc.subject wieś pl_PL
dc.subject środowisko wiejskie pl_PL
dc.subject społeczeństwo pl_PL
dc.subject działalność kulturotwórcza pl_PL
dc.subject szkoły pl_PL
dc.subject aktywność kulturalna pl_PL
dc.subject aktywność społeczna pl_PL
dc.subject działalność kulturalna pl_PL
dc.subject działalność społeczna pl_PL
dc.subject religion teachers pl_PL
dc.subject teachers pl_PL
dc.subject organisers of culture pl_PL
dc.subject cultural animators pl_PL
dc.subject culture pl_PL
dc.subject countryside pl_PL
dc.subject rural environment pl_PL
dc.subject society pl_PL
dc.subject cultural development activities pl_PL
dc.subject schools pl_PL
dc.subject cultural activities pl_PL
dc.subject social activities pl_PL
dc.subject religia pl_PL
dc.subject religion pl_PL
dc.title Nauczyciel religii jako animator kultury w środowisku wiejskim pl_PL
dc.title.alternative A religion teacher as an organiser of culture in a rural environment pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas