Repozytorium Theo-logos

Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w „De catechizandis rudibus” św. Augustyna

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Waga, Leszek
dc.date.accessioned 2024-08-05T12:55:15Z
dc.date.available 2024-08-05T12:55:15Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2016, T. 36, nr 1, s. 227-249. pl_PL
dc.identifier.issn 2391-937x
dc.identifier.issn 0137-3420
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19381
dc.description.abstract Celem artykułu jest zbadanie aktualności postulatów wychowawczych św. Augustyna, przedstawionych w rozprawie De catechizandis rudibus, napisanej około 400 r. W pierwszych dwóch częściach rozważań autor dokonał prezentacji metateoretycznych i teoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej. Założenia te opracował Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN w 2004 r. W części trzeciej założenia te zostały zrekonstruowane na podstawie postulatów wychowawczych zawartych w De catechizandis rudibus. Podejmowane przez św. Augustyna kwestie: otwarcia na dialog ze światem współczesnym, braku autorytaryzmu w wychowaniu oraz uwzględnienia wolnego wyboru wychowanka, realistycznej wizji świata i Kościoła, podmiotowości wszystkich uczestników relacji wychowawczej, integralności wychowania, a także wychowawczej (a nie jedynie moralizatorskiej) funkcji Biblii wpisują się w zagadnienia współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej. pl_PL
dc.description.abstract The purpose of this article is to prove the topicality of Saint Augustine’s educational postulates presented in the De catechizandis rudibus thesis written around year 400. The first two sections of these deliberations present metatheoretical and theoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy. The assumptions were developed by the Polish Academy of Science Christian Pedagogy Team in 2004. The third section reconstructs the assumptions based on the educational postulates contained in De catechizandis rudibus. The issues discussed by Saint Augustine: opening to a dialogue with the contemporary world; absence of authoritarianism in education and allowing for the disciple’s free choice; realistic visions of the world and of the Church; subjectivity of all the participants in the educational relationship; integrity of education and educational (and not only moralizing) function of the Bible are inherent in the issues of contemporary Christian pedagogy. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Augustyn z Hippony pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject doktorzy Kościoła pl_PL
dc.subject pedagogika chrześcijańska pl_PL
dc.subject pedagogika pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject De catechizandis rudibus pl_PL
dc.subject wychowanie integralne pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject wychowankowie pl_PL
dc.subject współczesna pedagogika chrześcijańska pl_PL
dc.subject założenia metateoretyczne współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej pl_PL
dc.subject założenia teoretyczne współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej pl_PL
dc.subject Augustine of Hippo pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject Doctors of the Church pl_PL
dc.subject Christian pedagogy pl_PL
dc.subject pedagogy pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject integral upbringing pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject contemporary Christian pedagogy pl_PL
dc.subject metatheoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy pl_PL
dc.subject theoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy pl_PL
dc.subject disciples pl_PL
dc.subject disciple’s subjectivity pl_PL
dc.subject podmiotowość wychowanka pl_PL
dc.subject postulaty wychowawcze pl_PL
dc.subject educational demands pl_PL
dc.subject postulaty wychowawcze Augustyna z Hippony pl_PL
dc.subject Augustine of Hippo's educational demands pl_PL
dc.title Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w „De catechizandis rudibus” św. Augustyna pl_PL
dc.title.alternative The presence of theoretical and metatheoretical assumptions of contemporary Christian pedagogy in ‟De catechizandis rudibus” by Saint Augustine pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas