Repozytorium Theo-logos

O gniewie. Z filozofii emocji

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Nowak, Witold
dc.date.accessioned 2024-08-06T07:58:33Z
dc.date.available 2024-08-06T07:58:33Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2019, T. 38, cz. 2, s. 67-80. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19428
dc.description.abstract Gniew jest jedną z najsilniejszych emocji negatywnych i od starożytności uznawany był za jedną spośród głównych ludzkich wad. Temat gniewu jest wszechobecny w kulturze i manifestuje się na różne sposoby – gniew ma różne oblicza. Pozostaje jednak zawsze związany z problemem natury ludzkiej. Główna część artykułu jest poświęcona prezentacji – opisowi i analizie – filozoficznego podejścia do gniewu. W kulturze Zachodu dwa główne poglądy na gniew zostały sformułowane przez Arystotelesa i stoików. Najbardziej jednoznaczną dezaprobatę gniewu przedstawił Seneka. W O gniewie i O łagodności uznał on gniew za przynoszący wstyd brak opanowania i pomieszanie wewnętrzne. Ważnym, lecz trudnym do opisania rodzajem gniewu jest resentyment. Ostatecznie artykuł wskazuje na cnotę łagodności jako mogącą nas uchronić przed niebezpieczeństwami spowodowanymi błędem nierozumnego gniewu. pl_PL
dc.description.abstract Anger is one of the strongest and negative feelings and from ancient times was defined as one of the most important people’s vices. Theme of anger is omnipresent in the culture and manifests itself in different ways – anger has many faces. However it is always associated with the problem of human nature. The main part of this paper is devoted to the presentation of philosophical attitude – description and interpretation – to the anger. In Western culture two main views on anger were formulated by Aristotle and stoics. It is emphasized that the most unequivocal disapproval of anger we can find in Seneca. In On anger and On mildness Seneca condemned anger as shameful lost of self-control and muddle-headedness. An important and difficult to describe type of anger is ressentiment. Finally, the paper indicates the virtue of mildness which can help us to avoid the threats from the fault of unreasonable and vicious anger. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject gniew pl_PL
dc.subject łagodność pl_PL
dc.subject wybaczanie pl_PL
dc.subject filozofia emocji pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject emocje pl_PL
dc.subject Arystoteles pl_PL
dc.subject arystotelizm pl_PL
dc.subject stoicyzm pl_PL
dc.subject O gniewie pl_PL
dc.subject O łagodności pl_PL
dc.subject Seneka pl_PL
dc.subject anger pl_PL
dc.subject mildness pl_PL
dc.subject forgiveness pl_PL
dc.subject przebaczenie pl_PL
dc.subject philosophy of emotions pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject emotions pl_PL
dc.subject Aristotle pl_PL
dc.subject Aristotelianism pl_PL
dc.subject stoicism pl_PL
dc.subject Seneca pl_PL
dc.subject resentyment pl_PL
dc.subject resentment pl_PL
dc.subject serenity pl_PL
dc.subject ressentiment pl_PL
dc.title O gniewie. Z filozofii emocji pl_PL
dc.title.alternative On anger. The philosophy of emotions pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas