Repozytorium Theo-logos

Szkoła miejscem wychowania człowieka moralnie przyzwoitego i szlachetnego

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kluz, Marek
dc.date.accessioned 2024-08-06T08:22:17Z
dc.date.available 2024-08-06T08:22:17Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2020, T. 39, cz. 2, s. 9-29. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19433
dc.description.abstract W zarysowanej wizji zwrócono uwagę na wychowanie człowieka moralnie przyzwoitego i szlachetnego realizowane w środowisku szkolnym. Po rodzinie to dobra szkoła odgrywa istotną rolę w formacji człowieka moralnie dobrego. Szkoła jest powołana, by każdemu człowiekowi dać szansę kształtowania własnej osobowości, swego życia intelektualnego, moralnego i duchowego, co jest niezbędnym warunkiem twórczego włączenia się jednostki w funkcjonowanie społeczeństwa. W tej perspektywie każda szkolna placówka powinna być dla wszystkich – nauczycieli i uczniów – autentyczną wspólnotą, na kształt wielkiej rodziny wychowawczej, w której każdy spotyka się z szacunkiem, niezależnie od swoich zdolności i możliwości intelektualnych. Szkoła, oprócz animowania rozwoju intelektualnego, kulturowego, społecznego i zawodowego człowieka, powinna przekazywać wartości i zasady moralne oraz autentycznie wspierać harmonijny rozwój osoby ludzkiej. Aby mogła wypełnić swoją funkcję wychowawczą, musi istnieć odpowiednie prawodawstwo cywilne, zaś wszyscy tworzący środowisko szkolne powinni posiadać właściwe rozumienie wolności w dziedzinie wychowania. Tylko to może zapewnić harmonijny proces dojrzewania człowieka w pełni przyzwoitego i szlachetnego, którego nie zwiedzie żaden sytuacjonizm moralny. pl_PL
dc.description.abstract In this reflection was presented for education about human morally decent and noble acted out primarily in the school environment. A good school is second only to the family, a very important place for education of a morally good person. The school is called to give every man a chance to shape their own personality, his intellectual life, but also moral and spiritual, which is a prerequisite for creative integration of the individual in the functioning of civil society. Therefore, any educational institution should be for everyone – teachers and students – an authentic community, the shape of the great family upbringing, in which each met with respect, regardless of their abilities and intellectual. The school, in addition to animating the development of intellectual, cultural, social and professional human resource should provide the appropriate values and moral principles and genuinely stimulate the harmonious development of the human person. In order to fulfill its educational function, there must be appropriate civil legislation, and creating a school environment everyone should have a proper understanding of freedom in education. Only this can ensure proper maturation of human full decent and noble, you do not fool no moral situationism. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject szkoły pl_PL
dc.subject edukacja pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject nauczyciele pl_PL
dc.subject moralność pl_PL
dc.subject godność pl_PL
dc.subject sumienie pl_PL
dc.subject cnoty pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject wychowanie moralne pl_PL
dc.subject człowiek szlachetny pl_PL
dc.subject człowiek przyzwoity pl_PL
dc.subject schools pl_PL
dc.subject education pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject teachers pl_PL
dc.subject morality pl_PL
dc.subject dignity pl_PL
dc.subject conscience pl_PL
dc.subject virtues pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject moral upbringing pl_PL
dc.subject noble man pl_PL
dc.subject decent person pl_PL
dc.title Szkoła miejscem wychowania człowieka moralnie przyzwoitego i szlachetnego pl_PL
dc.title.alternative The school as a place of upbringing of the morally decent and noble man pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas