Repozytorium Theo-logos

Znaczenie Janowej frazy „gennēthḕ(i) eks hýdatos kaí pneúmatos” (J 3, 5)

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Baran, Grzegorz M.
dc.date.accessioned 2024-08-06T09:57:18Z
dc.date.available 2024-08-06T09:57:18Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Tarnowskie Studia Teologiczne, 2022, T. 41, cz. 1, s. 7-34. pl_PL
dc.identifier.issn 0239-4472
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19453
dc.description.abstract Występująca w dialogu Jezusa z Nikodemem fraza gennēthḗ(i) eks hýdatos kaí pneúmatos (J 3, 5) ma głębokie znaczenie teologiczne. Jej przesłanie wynika z poszczególnych terminów: hýdōr („woda”), pneúma („duch”), które w tradycji biblijnej posiadają bogatą symbolikę, nabudowaną na ich dosłownym znaczeniu. Teksty ksiąg biblijnych, a zwłaszcza czwarta Ewangelia, ukazują ścisły związek pomiędzy rzeczywistościami, które wyrażają oba terminy. We frazie gennēthḗ(i) eks hýdatos kaí pneúmatos terminy hýdōr i pneúma odnoszą się do tej samej rzeczywistości, czyli duchowych (nadprzyrodzonych) narodzin, których sprawcą jest Duch. Wzmianka o „wodzie” ma za zadanie dookreślenie okoliczności, w których dokonuje się owo „zrodzenie z wody i Ducha”. Okoliczności te zachodzą w kontekście sakramentu chrztu. pl_PL
dc.description.abstract The natural qualities of water (hýdōr), discovered especially in the conditions of the Ancient Near East, gave rise to its metaphorical, symbolic presentation in the Old Testament tradition. Giving it, then, means providing someone with life and all kinds of blessings. Theologically, the giving of water symbolizes granting of the blessing that in its entirety was expected in the messianic times. Water acquired a special significance also in the context of ritual washing: washing with water meant spiritual washing, on moral grounds. The Old Testament also shows the connection of water (hýdōr) with the reality of the spirit (pneúma) (see Isa 44:3; Ezek 36:25–27; Joel 3:1–2). In this context, “spirit” (Heb: rûaḥ) was seen as God’s gift to man (Heb: rûaḥ YHWH; rûaḥ ʼĕlōḥîm). The close relationship between “water” and “the Spirit” is set out in the Fourth Gospel (see John 7:37–39). Taking into account the relationship between “water” and “the Spirit” in the context of the entire biblical tradition, especially the Fourth Gospel, it can be assumed that in the phrase: gennēthḗ(i) eks hýdatos kaí pneúmatos, both terms: hýdōr and pneúma, refer to one and the same reality that is, spiritual (supernatural) births caused by the Spirit. The exposed element, which is “water”, is to define the circumstances in which this “birth of water and the Spirit” takes place. These circumstances are present in the sacrament of Baptism. It should be remembered, however, that the description contained in the pericope “Conversations of Jesus with Nicodemus”– as some exegetes noted – should not be treated as an account of the institution of the sacrament of baptism, or of giving details related to the ritual side, because the author of the Fourth Gospel primarily intended to show the effects of the saving action of this sacrament. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject czwarta Ewangelia pl_PL
dc.subject Ewangelia według św. Jana pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject woda pl_PL
dc.subject Duch Święty pl_PL
dc.subject duch pl_PL
dc.subject nadprzyrodzone narodzenie pl_PL
dc.subject chrzest pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject egzegeza pl_PL
dc.subject egzegeza biblijna pl_PL
dc.subject biblistyka pl_PL
dc.subject Fourth Gospel pl_PL
dc.subject Gospel of John pl_PL
dc.subject New Testament pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject water pl_PL
dc.subject Holy Spirit pl_PL
dc.subject spirit pl_PL
dc.subject supernatural birth pl_PL
dc.subject baptism pl_PL
dc.subject sacraments pl_PL
dc.subject exegesis pl_PL
dc.subject biblical exegesis pl_PL
dc.subject biblical studies pl_PL
dc.title Znaczenie Janowej frazy „gennēthḕ(i) eks hýdatos kaí pneúmatos” (J 3, 5) pl_PL
dc.title.alternative The meaning of Johannine phrase „gennēthḗ(i) eks hýdatos kaí pneúmatos” (John 3:5) pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas