Repozytorium Theo-logos

Miłosierny i sprawiedliwy Bóg w nauczaniu Jana Pawła II

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Klein, Teresa
dc.date.accessioned 2023-02-27T08:32:08Z
dc.date.available 2023-02-27T08:32:08Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2014, nr 21, s. 123-134. pl_PL
dc.identifier.issn 1230-0780
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4214
dc.description.abstract Bóg zawarł z człowiekiem «przymierze pierwotne». Przymierze to objawia się przede wszystkim w relacji miłości między Stwórcą a stworzeniem. Niestety, człowiek za podszeptem szatana oderwał się od uczestnictwa w Bożej miłości i prawdzie. Odtąd stał się jakby bardziej podatny na grzech. Jednak Bóg w swoim miłosierdziu zapowiada odkupienie, bowiem do natury „miłości należy to, że nie może ona nienawidzić i pragnąć zła tego, kogo raz sobą obdarzyła”. Starotestamentowe teksty dały Janowi Pawłowi II okazję do tego, by ukazać współczesnym, że Bóg jest ciągle ten sam: sprawiedliwy i miłosierny zarazem. „Miłość niejako warunkuje sprawiedliwość, a sprawiedliwość ostatecznie służy miłości. Ów prymat, pierwszeństwo miłości w stosunku do sprawiedliwości (co jest rysem znamiennym całego Objawienia), ujawnia się właśnie poprzez miłosierdzie”. Bóg jest tym, kto kocha i w swej miłości działa sprawiedliwie. pl_PL
dc.description.abstract God has made with people the ‘primary covenant’. The covenant is based on the relationship between the Creator and the created beings. Unfortunately, the man tempted by Satan separated himself from the bond of the divine love and truth. Since then, people have become more open to a sin. However, God in his mercy announced the act of redemption because “love, by its very nature, excludes hatred and ill – will towards the one to whom He once gave the gift of Himself” (John Paul II, Dives in misericordia, 3.4). The Old Testament passages prompted pope John Paul II to present to the contemporary man the truth about God who is always the same – just and merciful in the same time. “Love conditions justice and finally, justice serves love. The primacy, the superiority of love to justice (that is the mark of Revelation) is revealed precisely through mercy” (John Paul II, Dives in misericordia, 3.4). God is the One who loves and in this love He acts justly. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wyższe Seminarium Duchowne w Koszalinie pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject John Paul II en
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject popes en
dc.subject clergy en
dc.subject priesthood en
dc.subject nauczanie pl_PL
dc.subject teaching en
dc.subject nauczanie papieskie pl_PL
dc.subject Pope's teaching en
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject God en
dc.subject miłosierdzie pl_PL
dc.subject mercy en
dc.subject sprawiedliwość pl_PL
dc.subject justice en
dc.subject Bóg miłosierny pl_PL
dc.subject Bóg sprawiedliwy pl_PL
dc.subject miłosierny Sędzia pl_PL
dc.subject sędzia pl_PL
dc.subject judge en
dc.subject grzech pierworodny pl_PL
dc.subject ancestral sin en
dc.subject original sin en
dc.subject grzech pl_PL
dc.subject sin en
dc.title Miłosierny i sprawiedliwy Bóg w nauczaniu Jana Pawła II pl_PL
dc.title.alternative Merciful and righteous God in the teaching of John Paul II en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas