Repozytorium Theo-logos

Człowiek ponowoczesny jako podstawowy problem nowej ewangelizacji

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sienkiewicz, Edward
dc.date.accessioned 2023-03-01T06:57:15Z
dc.date.available 2023-03-01T06:57:15Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2015, nr 22, s. 145-163. pl_PL
dc.identifier.issn 1230-0780
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4381
dc.description.abstract Podstawowym kryterium rozumienia nowej ewangelizacji jest dzieło Jezusa Chrystusa. Ogłoszone przez Niego bliskie panowanie Boga przesądza o istocie nowości Jego wydarzenia wobec Starego Przymierza. Dodatkowym aspektem tej nowości jest każdorazowy kontekst, do którego należy obecnie postmodernizm jako wyjątkowe wyzwanie wobec misji ewangelizacji. Wyznacznikiem rozumienia kontekstu jest najpierw postępowanie historycznego Jezusa, a następnie Jego uczniów i pierwszych nauczycieli wiary wychodzących na spotkanie antycznego świata z jego kulturą, charakteryzującą się dążeniami uniwersalistycznymi. Najbardziej skuteczną podstawą spotkania kultur i zarazem zachodniej cywilizacji okazało się chrześcijaństwo stawiające w centrum poznanie obiektywnej i wszystkich zobowiązującej prawdy. Ponowoczesność hołdująca relatywizmowi i negująca obiektywny charakter prawdy dąży do radykalnej redefinicji obrazu rzeczywistości. Jej początkiem ma być dekonstrukcja rozumiana jako negacja dotychczasowych osiągnięć kulturowych i cywilizacyjnych, jednak bez propozycji jakiejkolwiek nowej wizji świata oraz człowieka. Stąd ponowoczesność należy określić jako radykalną formę współczesnego sceptycyzmu i pesymizmu, czemu chrześcijanie muszą przeciwstawić wciąż aktualną apologię – jako obronę wiary i ewangelizację – jako jej świadectwo. Przymiotnikowe ich dookreślenie – „nowa apologia” i „nowa ewangelizacja” podyktowane jest ich nowym kontekstem. pl_PL
dc.description.abstract The basic criterion for understanding new evangelization is the work of Jesus Christ. Announced by Him the close reign of God prejudges the novelty essence of His event to the Old Covenant and in the universalist sense. Another aspect of this novelty is every-time context that postmodernism belongs to and that is as a unique challenge to the mission of evangelization. For better understanding of the context we have to, first and foremost, carry out a historical investigation of Jesus, and then His disciples and the first teachers of the faith, that go out to meet the ancient world with its culture which is characterized by universalistic aspirations. The most effective basis for the meeting of cultures and the Western civilization was Christianity that puts in the center of learning the all requiring objective truth. The postmodernism that favours relativism and recognizes that truth impossible to determine, and the desire to know her as dangerous, calls for a radical redefinition – the reconstruction of the image of reality. Its beginning is to be deconstruction understood as a negation of the existing cultural and civilizational achievements. Unfortunately, postmodernists just stop at that point without offering any systematic and competitive vision of the world and of man. Postmodernism should therefore be defined as a radical form of modern skepticism and the collapse of the meaning of pessimism which Christians must still resist still the current apologia – as a defense of faith and evangelization – as her testimony. The adjectival clarification – „a new apology” and „new evangelization” is dictated by their new context. en
dc.description.sponsorship Wyższe Seminarium Duchowne w Koszalinie pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Szczeciński pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject nowa ewangelizacja pl_PL
dc.subject nowa apologia pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject panowanie Boga pl_PL
dc.subject ponowoczesność pl_PL
dc.subject myśl starogrecka pl_PL
dc.subject redefinicja pl_PL
dc.subject dekonstrukcja pl_PL
dc.subject narracja pl_PL
dc.subject relatywizm pl_PL
dc.subject sceptycyzm pl_PL
dc.subject pesymizm pl_PL
dc.subject modernizm pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject ewangelizacja pl_PL
dc.subject apologia pl_PL
dc.subject new evangelization en
dc.subject new apology en
dc.subject truth en
dc.subject reign of God en
dc.subject postmodernism en
dc.subject ancient Greek thought en
dc.subject re-engineering en
dc.subject deconstruction en
dc.subject narrative en
dc.subject relativism en
dc.subject skepticism en
dc.subject pessimism en
dc.subject modernism en
dc.subject philosophy en
dc.subject evangelization en
dc.subject apology en
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject human en
dc.subject przeprojektowanie pl_PL
dc.subject redefinition en
dc.subject postmodernizm pl_PL
dc.title Człowiek ponowoczesny jako podstawowy problem nowej ewangelizacji pl_PL
dc.title.alternative Postmodern man as a basic problem of new evangelization en
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas