Repozytorium Theo-logos

Znaczenie logosfery w życiu mnichów na podstawie reguły monastycznej Benedykta z Nursji

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Cyrek, Olga
dc.date.accessioned 2023-03-16T14:22:06Z
dc.date.available 2023-03-16T14:22:06Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Studia Paradyskie, 2015, t. 25, s. 7-40. pl_PL
dc.identifier.issn 0860-8539
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5265
dc.description.abstract Artykuł opisuje znaczenie słowa i informacji w środowisku mnichów żyjących zgodnie z Regułą Benedykta z Nursji. Głównym źródłem słowa i komunikacji jest człowiek. Może on porozumiewać się z innymi ludźmi werbalnie za pomocą słowa, np. w dyskusji, czyli wymianie zdań lub też niewerbalnie za pomocą gestykulacji. Milczenie i język twarzy mówi nieraz więcej niż słowa. Mnisi żyjący we wspólnocie starali się używać jak najmniej słów i większość czasu milczeli. Aby zrozumieć sens słowa potrzebne są do tego odpowiednie warunki zewnętrzne, to znaczy zachowanie ciszy i eliminowanie hałasu, czyli tworzenie środowiska zorganizowanego. Aby jednak stworzyć zorganizowaną logosferę należy nauczyć się skoncentrować myśli i opanować uczucia. Mnisi także operowali słowem zorganizowanym, takim który miał na nich długotrwały wpływ, kształtował ich psychikę oraz warunkował postępowanie. W zorganizowanym środowisku stale podejmuje się refleksję nad słowem i sposobem jego przekazywania, a używanie mowy zawsze pozostaje przemyślane. Życie w zorganizowanej logosferze sprzyja duchowemu rozwojowi oraz skupieniu myśli. Słowo używa się w różnych celach. Mnisi posługiwali się słowem, przede wszystkim w celu głoszenia chwały Bożej. Słowo towarzyszyło im na wspólnych modlitwach, w czasie posiłku, niekiedy podczas odpoczynku i pracy. Mnisi dobrze znali wartość słowa i cenili słowo wpływające na rozwój duchowości. Środowisko słowa posiada też walory wychowawcze. Pedagodzy operują odpowiednim słowem i wykorzystują słowo w celach wychowawczych. Utrwalenie słowa następuje w wyniku nauczania i zapamiętywania. We wspólnocie mnichów nauczyciele przekazywali mnichom nauki, a uczniowie uczyli się na pamięć tekstów z Pisma Świętego oraz je powtarzali w wyznaczonych do tego godzinach w ciągu dnia. Asceci zostali bowiem zobowiązani do ciągłego kształcenia się i wysiłku intelektualnego. pl_PL
dc.description.abstract The article describes the importance of expression and information in an environment of monks who live according to the Rule of Benedict of Nursia. The main source of expression and communication is the man. It can communicate with other people verbally using words, eg. in the discussion, or exchanges, or non-verbally through gestures. Silence and facial language sometimes speaks more than words. The monks living in the community have tried to use as few words and most of the time silent.To understand the meaning of the word is needed to ambient conditions, that is, to remain silent and to eliminate noise, or the creation of a structured environment. But in order to create a structured blogging, you should learn to focus thoughts and feelings control. The monks also operated on word-organized, such that had lasting impact on them, shaping their psyche and conditioned behavior. In the structured environment of continually strives to reflect on the word and use a transmission, and the use of speech is always thought out. Living in an organized blogosphere promotes spiritual growth and concentration of thought. The word is used for various purposes. The monks used the word, primarily to proclaim the glory of God. The word accompanied them to common prayers at meal time, sometimes during rest and work. Monks well knew the value of words, and they valued the word affecting the development of spirituality. Environment word also has educational advantages. Educators operate and use the right word, and they use the word educational purposes. Consolidation of words followed by learning and memory. In the community of monks the monks passed science teachers, and the students learn by rote the texts of Scripture and repeat them at the designated times throughout the day. Ascetics were in fact committed to continuous learning and intellectual effort. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject słowo pl_PL
dc.subject środowisko zorganizowane pl_PL
dc.subject Benedykt z Nursji pl_PL
dc.subject mnisi pl_PL
dc.subject komunikacja pl_PL
dc.subject cisza pl_PL
dc.subject milczenie pl_PL
dc.subject word pl_PL
dc.subject organized environment pl_PL
dc.subject Rule of Saint Benedict pl_PL
dc.subject monks pl_PL
dc.subject communication pl_PL
dc.subject silence pl_PL
dc.subject logosfera pl_PL
dc.subject życie zakonne pl_PL
dc.subject monastic life pl_PL
dc.subject zakony pl_PL
dc.subject orders pl_PL
dc.subject mowa pl_PL
dc.subject speech pl_PL
dc.subject monastycyzm pl_PL
dc.subject monasticism pl_PL
dc.subject Benedict of Nursia pl_PL
dc.subject reguła benedyktyńska pl_PL
dc.subject benedyktyni pl_PL
dc.subject Benedictines pl_PL
dc.subject reguły zakonne pl_PL
dc.subject monastic rules en
dc.title Znaczenie logosfery w życiu mnichów na podstawie reguły monastycznej Benedykta z Nursji pl_PL
dc.title.alternative The importance of environmental logos in the life of the monks adhering to the rule of Benedict of Nursia pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas