Repozytorium Theo-logos

Style wychowania doświadczane w dzieciństwie jako korelaty religijności osób dorosłych. Pilotażowe badania empiryczne wśród rodziców dzieci przygotowujących się do sakramentu Eucharystii

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Żurek, Anita
dc.date.accessioned 2023-03-16T14:23:44Z
dc.date.available 2023-03-16T14:23:44Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Studia Paradyskie, 2015, t. 25, s. 229-246. pl_PL
dc.identifier.issn 0860-8539
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5277
dc.description.abstract Niniejszy artykuł przedstawia problematykę związaną ze stylami wychowania doświadczanymi w dzieciństwie oraz religijnością w dorosłości. Rodzina jako naturalne i pierwsze środowisko rozwoju dziecka ma wpływ na kształtowanie wzorców zachowań w późniejszym życiu. Artykuł składa się z czterech części. Dwie pierwsze części są rozważaniami teoretycznymi a dwie kolejne badawczymi. W części teoretycznej opisana została problematyka stylów wychowania: demokratycznego, autorytarnego, liberalno-kochającego i liberalno-niekochającego oraz religijność. Trzecia część przedstawia zasadniczy problemem artykułu, którym jest poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe pytania: czy istnieją korelaty stylów wychowania doświadczanych w dzieciństwie i religijności osób dorosłych? oraz które style wychowania współistnieją, wiążą się najmocniej z religijnością w życiu osób dorosłych? W celu zbadania tej rzeczywistości wykorzystano dwa kwestionariusze: Analizy Stylu Wychowania w Rodzinie. Rodzina Pochodzenia Marii Ryś oraz Skala Centralności Religijności Stefana Hubera. Ostatnia czwarta część jest analizą otrzymanych wyników. Uzyskane wyniki umożliwiają zaobserwowanie pewnej kierunkowości i współwystępowania stylu wychowania z czynnikami religijności. Zaprezentowane rozważania teoretyczne oraz wynikająca z nich analiza empiryczna dotycząca religijności w świetle doświadczanych stylów wychowania okazują się ważne zarówno w sensie społecznym jak i duszpasterskim. pl_PL
dc.description.abstract The article presents the issue of the parenting styles experienced during childhood and the religiousness during adultery. Family, which constitutes the first and natural environment of a child’s development, exerts an impact on shaping the behavior patterns later in life. The article consists of four parts. The first two parts are theoretical considerations and the other two present research. In the theoretical part the author describes the issue of parenting styles: democratic, authoritarian, liberal-loving, liberal-not-loving and religiousness. The third part presents the fundamental problem of the article which is searching for the answers to the main questions: are there any correlates of the parenting styles experienced during childhood and the religiousness during adultery? and which parenting styles coexist and are mostly connected with the religiousness of adults? In order to answer the questions the author applied the two questionnaires: the Parenting Style Analysis. The Family Origin by Maria Ryś and Centrality of Religiosity Scale by Stefan Huber. The last part is the analysis of the results. The data obtained in the research allows one to observe a kind of directionality and the coexistence of the parenting style with religiousness factors. The presented theoretical considerations and the resulting empirical analysis concerning the religiousness in the light of the experienced parenting styles prove to be important in a social sense, as well as the pastoral one. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject style wychowania pl_PL
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject religijność pl_PL
dc.subject parenting pl_PL
dc.subject parenting styles pl_PL
dc.subject family pl_PL
dc.subject religiousness pl_PL
dc.subject upbringing pl_PL
dc.subject wychowanie dzieci pl_PL
dc.subject raising children pl_PL
dc.subject dzieci pl_PL
dc.subject children pl_PL
dc.subject rodzice pl_PL
dc.subject parents pl_PL
dc.subject dzieciństwo pl_PL
dc.subject childhood pl_PL
dc.subject dorośli pl_PL
dc.subject adults pl_PL
dc.subject Eucharystia pl_PL
dc.subject Eucharist pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject sacraments pl_PL
dc.subject badania empiryczne pl_PL
dc.subject empirical studies pl_PL
dc.subject badania pilotażowe pl_PL
dc.subject pilot studies pl_PL
dc.subject pedagogika pl_PL
dc.subject pedagogy pl_PL
dc.title Style wychowania doświadczane w dzieciństwie jako korelaty religijności osób dorosłych. Pilotażowe badania empiryczne wśród rodziców dzieci przygotowujących się do sakramentu Eucharystii pl_PL
dc.title.alternative The parenting styles experienced during childhood as the correlates of the religiousness of adults. The pilot empirical research among the parents of the children preparing themselves for the sacrament of the Eucharist pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas