Repozytorium Theo-logos

Wiara jako światło (prawdziwej) wolności z perspektywy współczesnej egzystencji człowieka

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Sobieraj, Andrzej
dc.date.accessioned 2023-03-30T13:17:00Z
dc.date.available 2023-03-30T13:17:00Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pl_PL
dc.identifier.issn 0860-8539
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5714
dc.description.abstract Punktem wyjściowym jest niepokojąco brzmiące pytanie Jezusa: „Czy Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?” (But when the Son of man comes, will he find any faith on earth?) (Łk 18, 8). W obliczu współczesnego kryzysu wiary pytanie to nabiera szczególnie dramatycznego znaczenia. Dotyczy bowiem nie tylko tego, czy Jezus jeszcze tą wiarę znajdzie. Jest to również pytanie o to, czym jest i jaka ma być ta wiara. Jaki jest jej sens i ostateczny cel. Aby udzielić odpowiedzi, należy podjąć rozważania nad współczesnym stanem kondycji wiary człowieka. Zrozumieć czym ona jest jako relacja do Boga i jakie znaczenie ma ona dla ludzkiej egzystencji. Ujrzeć w niej tajemnicę nie dającą się zweryfikować empirycznie, ale będącą osobową odpowiedzią wolnego człowieka na Boże wezwanie. Trzeba zatem poznać jej źródło. Dojrzeć, że jej fundamentalną przestrzenią musi być prawdziwa wolność człowieka. Wolność, którą należy rozumieć jako dar udzielony w akcie stworzenia. Wraz z tym wszystkim musimy poznać i zrozumieć oblicze kryzysu wiary. Jego źródła wewnętrzne oraz dramatyczne konsekwencje. Jedną z dróg kryzysu wiary jest zapewne fałszywie interpretowana wolność, ale też egocentryzm wspierany przed cały szereg nowożytnych idei: materializm, nihilizm, liberalizm i racjonalizm. Pośród przyczyn kryzysu wiary wspomnieć należy także ignorancję teologiczną – brak rozumienia własnej wiary. Na horyzoncie kryzysu wiary jest jednak zawsze jakieś światło i nadzieja. To rozumienie wolności jako daru i łaski. Jako otwartej przestrzeni dla wiary. Ale to też zrozumienie, iż wiara jest światłem prawdziwej wolności. Ostatecznie to ujęcie wiary i wolności jako integralnych (nierozerwalnych) aspektów egzystencji człowieka/chrześcijanina. pl_PL
dc.description.abstract The starting point is an alarmingly sounding question of Jesus: “ But when the Son of man comes, will he find any faith on earth?) (Lk 18: 8). In the face of the modern crisis of faith this question becomes especially dramatically significant. This applies not only to the inquiry whether Jesus still finds this belief. It is also a question of what this belief actually is and what it is to be? What is its meaning and its final destination? To answer, one needs to consider the temporary state of human faith and to understand what it is as a relationship to God and what meaning it has for the human existence. To see it as a mystery which cannot be empirically verified, however being a personal response of a free man to God’s call. To do so, one needs to get to know its source, and to see that real freedom of human has to be its fundamental space. The freedom which should be understood as a gift given in the act of creation. Along with this all the face of the crisis of faith has to be known and understood. Its internal sources and dramatic consequences. One of the reasons of the crisis might be falsely interpreted freedom, as well as egocentrism supported by a whole range of modern ideas such as: materialism, nihilism, liberalism and rationalism. Theological ignorance also has to be mentioned among other causes of the faith crisis, in the sense of the lack of understanding of one’s faith. However, there is always some light and hope on the horizon of faith crisis. It is the understanding of freedom as a gift and grace, as open space for the faith. This is also the understanding that faith is the light of true freedom. Finally, the description of faith and freedom as integral (inseparable) aspects of human / Christian existence. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject egzystencja pl_PL
dc.subject kryzys wiary pl_PL
dc.subject prawda pl_PL
dc.subject światło pl_PL
dc.subject tajemnica pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject wolność pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject existence pl_PL
dc.subject crisis of faith pl_PL
dc.subject truth pl_PL
dc.subject light pl_PL
dc.subject mystery pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject freedom pl_PL
dc.subject kryzys pl_PL
dc.subject crisis pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.subject współczesność pl_PL
dc.subject present pl_PL
dc.title Wiara jako światło (prawdziwej) wolności z perspektywy współczesnej egzystencji człowieka pl_PL
dc.title.alternative Faith as light (real) freedom from the perspective of contemporary human existence pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas