Repozytorium Theo-logos

Papież, który zaskoczył Sorrentina. Słowa i obrazy teatru pedagogicznego Franciszka w czasie pandemii COVID-19

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kućko, Wojciech
dc.date.accessioned 2023-04-12T08:20:16Z
dc.date.available 2023-04-12T08:20:16Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Studia Paradyskie, 2020, t. 30, s. 147–166. pl_PL
dc.identifier.issn 0860-8539
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5983
dc.description.abstract Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób, za pomocą sugestywnych słów, znaków i obrazów, Franciszek realizował nabożeństwa i liturgie watykańskie w czasie pandemii koronawirusa od marca do maja 2020 roku. Analiza dotyczy kolejnych aktów papieskiego „dramatu liturgicznego”: od dni poprzedzających pielgrzymkę 15 marca 2020 r. do kościoła San Marcello w Rzymie aż po ostatnią transmitowaną Mszę św. 18 maja 2020 r. przy relikwiach św. Jana Pawła II. W związku z tym na początku zaprezentowane są założenia jezuickiego teatru pedagogicznego, które pomogły papieżowi Bergoglio oraz jego współpracownikom w zaplanowaniu i zrealizowaniu bogatej katechezy liturgicznej i moralnej dla całego świata przy pomocy skromnych środków. W dalszej części przywołane są i opisane kolejne akty papieskiego theatrum, opisane w trzech grupach: idea i przesłanie transmisji Mszy św. i modlitw; znaki Paschy, obchodzonej w szczególnej scenerii w Watykanie oraz gesty miłosierdzia chrześcijańskiego, wykonane przez papieża wobec cierpiących w czasie pandemii. W ostatnich latach papiestwo jest przedmiotem zainteresowania wielu reżyserów. Jeden z nich, włoski reżyser Paolo Sorrentino, autor popularnych serii o wyimaginowanej historii papiestwa przyszłości, poruszony scenami z placu św. Piotra w czasie pandemii ocenił, że Watykan nie potrzebuje już jego pomocy, bo kreuje dużo potężniejsze obrazy niż te z jego filmów. W ostatniej części artykułu przywołane są badania włoskiego teologa Antonio Spadaro, który na łamach czasopisma La Civiltà Cattolica dokonał analizy siedmiu papieskich obrazów czasu pandemii. pl_PL
dc.description.abstract This article aims to show how Francis carried out Vatican services and liturgies during the COVID-19 pandemic from March to May 2020 using suggestive words, signs, and images. The analysis concerns subsequent acts of the papal “liturgical drama”: from the days preceding the pilgrimage of 15 March 2020 to the Church of San Marcello in Rome until the last Mass online on 18 May 2020 at the relics of St John Paul II. Therefore, at the start, the assumptions of the Jesuit pedagogical theatre are presented, which helped Pope Bergoglio and his associates to plan and implement a rich liturgical and moral catechesis for the whole world with modest means. Further on, the subsequent acts of the papal theatrum are cited in three groups: the idea and message of the Holy Mass transmissions and prayers; the signs of Easter, celebrated in a special setting in the Vatican, and the gestures of Christian mercy made by the Pope towards those suffering during the pandemic. In recent years, the papacy has attracted the attention of many directors. One of them, the Italian director Paolo Sorrentino, creator of a popular series about the imaginary history of the papacy of the future, was moved by scenes from St Peter during the pandemic and judged that the Vatican no longer needs his help because it has created much more powerful images than those from his films. The last part of the article cites the research of the Italian theologian Antonio Spadaro, who analysed seven papal images of the time of the pandemic in the La Civiltà Cattolica journal. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Jorge Mario Bergoglio pl_PL
dc.subject Franciszek papież pl_PL
dc.subject papieże pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject popes pl_PL
dc.subject clergy pl_PL
dc.subject priesthood pl_PL
dc.subject Paolo Sorrentino pl_PL
dc.subject teatr jezuicki pl_PL
dc.subject Jesuit’s theatre pl_PL
dc.subject teatr pl_PL
dc.subject theatre pl_PL
dc.subject słowo pl_PL
dc.subject word pl_PL
dc.subject obraz pl_PL
dc.subject image pl_PL
dc.subject znak pl_PL
dc.subject sign pl_PL
dc.subject teatr pedagogiczny pl_PL
dc.subject pedagogical theatre pl_PL
dc.subject jezuici pl_PL
dc.subject Jesuits pl_PL
dc.subject jezuicki teatr pedagogiczny pl_PL
dc.subject COVID-19 pl_PL
dc.subject koronawirus pl_PL
dc.subject coronavirus pl_PL
dc.subject pandemia pl_PL
dc.subject pandemic pl_PL
dc.subject pandemia COVID-19 pl_PL
dc.subject COVID-19 pandemic pl_PL
dc.subject działalność papieża pl_PL
dc.subject Pope's activity pl_PL
dc.title Papież, który zaskoczył Sorrentina. Słowa i obrazy teatru pedagogicznego Franciszka w czasie pandemii COVID-19 pl_PL
dc.title.alternative The Pope who surprised Sorrentino: Words and images of Francis’ pedagogical theatre during the COVID-19 pandemic pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas