Repozytorium Theo-logos

Pytanie o Boga w „Pasażerce” Zofii Posmysz. Od powieści do inscenizacji operowej

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Buganik, Katarzyna
dc.date.accessioned 2023-04-12T08:43:57Z
dc.date.available 2023-04-12T08:43:57Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Studia Paradyskie, 2021, t. 31, s. 235–253. pl_PL
dc.identifier.issn 0860-8539
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5991
dc.description.abstract In the article the novel and the text of libretto written by Aleksander Miediwediew were compared in terms of the plot and narrative. The similarities and differences between the original (the novel) and its adaptation (the libretto) were discussed. The attempt of analysis of adaptive treatment done by author of the libretto, the composer and the two directors of the opera was made. The text tells about new subjects, for example: national and religious diversity of the prisoners or the theme of prayer in the camp, which were put in the libretto by the author, and which were pictured by the directors of both opera stagings (the Warsaw and the Jekaterynburg ones). Issues relating to questions about the presence of God at Auschwitz as well as moral dillemas concerning guilt and punishment for the commited evil were addressed. Itʾs a memento of the presence of religion in extreme conditions and observing oneʾs faith in a concentration camp. The comparative analysis and interpretation of both works allows for the discovery of meanings included in the works and the universal message of the texts. pl_PL
dc.description.abstract W artykule porównane zostały, pod kątem fabuły i narracji, powieść Pasażerka Zofii Posmysz i tekst libretta napisany przez Aleksandra Miedwiediewa. Omówione zostały podobieństwa i różnice zachodzące pomiędzy pierwowzorem (powieścią) i jego tekstową adaptacją (librettem). Ponadto podjęta została również próba analizy zabiegów adaptacyjnych dokonanych przez autora libretta, kompozytora i dwóch reżyserów opery. Istotna okazała się także interpretacja motywu modlitwy obozowej oraz tematu różnorodności narodowej i religijnej, zagadnień podjętych przez autora libretta oraz zobrazowanych przez reżyserów dwu inscenizacji operowych (warszawskiej i jekaterynburskiej). W artykule podjęto również kwestie związane z pytaniami dotyczącymi obecności Boga w Auschwitz oraz dylematami moralnymi związanymi z winą i karą za popełnione zło. To przypomnienie o istnieniu religijności w ekstremalnych warunkach i praktykowaniu wiary w obozie koncentracyjnym. Analiza porównawcza i interpretacja obu dzieł pozwala na odkrywanie zawartych w utworach znaczeń i uniwersalnego przesłania tekstów. pl_PL
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject Auschwitz pl_PL
dc.subject adaptation pl_PL
dc.subject libretto pl_PL
dc.subject novel pl_PL
dc.subject opera pl_PL
dc.subject Passenger pl_PL
dc.subject staging pl_PL
dc.subject Aleksander Miedwiediew pl_PL
dc.subject Zofia Posmysz pl_PL
dc.subject Mieczysław Wajnberg pl_PL
dc.subject adaptacja pl_PL
dc.subject powieść pl_PL
dc.subject Pasażerka pl_PL
dc.subject inscenizacja pl_PL
dc.subject Oświęcim pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject literatura pl_PL
dc.subject literature pl_PL
dc.subject obozy koncentracyjne pl_PL
dc.subject concentration camps pl_PL
dc.subject historia pl_PL
dc.subject history pl_PL
dc.subject XX w. pl_PL
dc.subject modlitwa pl_PL
dc.subject prayer pl_PL
dc.title Pytanie o Boga w „Pasażerce” Zofii Posmysz. Od powieści do inscenizacji operowej pl_PL
dc.title.alternative A question of God in „The Passenger” of Zofia Posmysz. From novel to an opera staging pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas