Repozytorium Theo-logos

Moraltheologische Überlegungen zum Umgang mit der Sünde in der Bibel

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kuźmicki, Tadeusz
dc.date.accessioned 2023-04-12T09:13:23Z
dc.date.available 2023-04-12T09:13:23Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Studia Paradyskie, 2021, t. 31, s. 91–103. pl_PL
dc.identifier.issn 0860-8539
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/6002
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract The moral-theological relfection on the issue of a sin in the Holy Scriptures reveals the rich semantics of the biblical understanding of human weakness and of the response to it. In the Old Testament, there is not a single concept reflecting the reality of a sin, but there are five concepts. Among them, the four most common Hebrew roots can be distinguished: ḥṭʼ (negligence of something towards God or another human being), pšʽ (the commitment of crime), ʽwn (the consequences of a sin) and ršʽ (the commitment of an offense). These variegated concepts concerning the human weakness are connected with forgiveness (salaḥ in Hebrew) as God‘s activity, with reconciliation (kpr, a Hebrew root) done thanks to the commitment of priests, as well as with the testimony of sins (jādāh in Hebrew). In the New Testament, the theme of a sin is expressed by two Greek concepts: hamartịa and adikịa. God’s forgiveness (aphesis in Greek) connected with the confession of sins (exomológesis in Greek) is the response to a sin. Both in the Old Testament and in the New Testament, a sin can be committed towards God as well as towards another human being. In the New Testament, the salvific work of Jesus Christ implements a new dimension in overcoming a sin. In order to help a sinner in overcoming weaknesses, the community of the original Church introduced the practices of excommunication, as the means towards the improvement of a believer, and of the reconciliation, as the ritual of reinclusion of the penitent in the believers’ community. pl_PL
dc.description.abstract Moralnoteologiczna refleksja nad problematyką grzechu w Piśmie świętym ukazuje bogatą semantykę biblijnego rozumienia ludzkiej słabości oraz odpowiedzi na nią. W Starym Testamencie nie pojawia się jeden termin oddający rzeczywistość grzechu, lecz zbiór pojęć. Spośród nich wyróżnić można cztery najczęściej występujące hebrajskie rdzenie: ḥṭʼ (zaniedbanie czegoś wobec Boga czy też innego człowieka), pšʽ (popełnienie przestępstwa), ʽwn (konsekwencje grzechu) oraz ršʽ (popełnienie występku). Te różnorodne terminy dotyczące ludzkiej słabości związane są z przebaczeniem (hbr. salaḥ) jako czynnością Boga, pojednaniem (hbr. rdzeń kpr) dokonującym się przy zaangażowaniu kapłanów oraz wyznaniem grzechów (hbr. jādāh). W Nowym Testamencie tematyka grzechu jest wyrażona przy pomocy dwóch greckich terminów: hamartịa oraz adikịa. Odpowiedzią na grzech jest przebaczenie Boga (gr. aphesis) związane z wyznaniem grzechów (gr. exomológesis). Zarówno w Starym jak i Nowym Tesatmencie grzech może odnosić się zarówno do Boga jak i do drugiego człowieka. W Nowym Testamencie zbawcze dzieło Jezusa Chrystusa wprowadza nowy wymiar w przezwyciężeniu grzechu. Aby pomóc grzesznikowi w pokonywaniu słabości, wspólnota pierwotnego Kościoła wprowadziła praktykę ekskomuniki jako środka zaradczego dla poprawy wierzącego oraz rekoncyliacji jako obrzędu włączenia pokutnika na nowo do wspólnoty wierzących. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Pallottinum pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject sin pl_PL
dc.subject forgiveness pl_PL
dc.subject confession of sins pl_PL
dc.subject excommunication pl_PL
dc.subject reconciliation pl_PL
dc.subject grzech pl_PL
dc.subject przebaczenie pl_PL
dc.subject wyznanie grzechów pl_PL
dc.subject ekskomunika pl_PL
dc.subject rekoncyliacja pl_PL
dc.subject cofession pl_PL
dc.subject spowiedź pl_PL
dc.subject pojednanie pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject sacraments pl_PL
dc.subject Biblia pl_PL
dc.subject Bible pl_PL
dc.subject Pismo Święte pl_PL
dc.subject Stary Testament pl_PL
dc.subject Old Testament pl_PL
dc.subject Nowy Testament pl_PL
dc.subject New Testament pl_PL
dc.subject biblistyka pl_PL
dc.subject biblical studies pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject teologia moralna pl_PL
dc.subject moral theology pl_PL
dc.subject Vergebung pl_PL
dc.subject Sünde pl_PL
dc.subject Bekenntnis pl_PL
dc.subject Versöhnung pl_PL
dc.subject Bibel pl_PL
dc.subject Moraltheologie pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.title Moraltheologische Überlegungen zum Umgang mit der Sünde in der Bibel pl_PL
dc.title.alternative Moral-theological Reflection on the Approach to a Sin in the Bible pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas