Theo-logos Repository

Nierozerwalność małżeństwa według św. Jana Pawła II na podstawie wybranych dokumentów

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Mędrek, Tomasz
dc.date.accessioned 2023-04-17T06:20:09Z
dc.date.available 2023-04-17T06:20:09Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2017, nr 24, s. 127-147. pl_PL
dc.identifier.issn 1230-0780
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/6209
dc.description.abstract W związku z ostatnimi synodami biskupów (2014 i 2015 r.) pojawiła się w społeczeństwie dyskusja na temat dopuszczania osób rozwiedzionych, którzy ponownie zawarli związek z innymi osobami, do Komunii Świętej. Problem ten dotyka zagadnienia nierozerwalności małżeństwa. Jan Paweł II w odpowiedzi na kryzys wynikający z „plagi rozwodów” przedstawiał w swoim nauczaniu Boży zamysł wobec małżeństwa i rodziny, broniąc nierozerwalności małżeństwa. Podstawą normy dotyczącej nierozerwalności dla św. Jana Pawła II jest rozmowa Jezusa z faryzeuszami (Mt 19, 1-9), w której Chrystus nie tylko potwierdził normę, ale odwołał się do biblijnego „początku”. Podążając za tym nauczaniem, papież konsekwentnie buduje swoją antropologię opartą na opisie stworzenia człowieka. Fundamentem jego wizji jest soborowe nauczanie, że człowiek „nie może odnaleźć się w pełni inaczej jak tylko poprzez bezinteresowny dar z siebie samego” (Gaudium et spes 24). Małżeństwo jest wspólnotą osób (communio personarum} opartą na całkowitym i bezinteresownym darze z siebie, co zakłada nierozerwalność małżeństwa. Ponadto instytucja małżeństwa ukierunkowana jest na pełnię sakramentalną, którą osiąga wraz z przyjściem Chrystusa. Jako sakrament małżeństwo uczestniczy i wyraża nierozerwalną miłość Chrystusa do Kościoła. Na tej podstawie, antropologicznej i sakramentalnej, św. Jan Paweł II broni nierozerwalności związku małżeńskiego. pl_PL
dc.description.abstract Owning to the 2014 and 2015 Synods of Bishops a question has been raised and discussed in a society about admitting the divorced and remarried people to Holy Communion. This question, in fact, pertains to the teaching of the Church on the indissolubility of marriage. John Paul II responding to the crisis caused by the “plague of divorces” showed God’s plan for marriage and family. He claimed that the conversation between Christ and the Pharisees (Mt 19:1-9) was the source of the moral norm about the indissolubility of a marital bond in which Jesus not only confirmed the norm but also reifered to the biblical “beginning”. Following Christ’s teaching, the Pope consequently developed his anthropology based on the account of creation. The foundation of his view on human being is the conciliar teaching that man “cannot fully find himself except through a sincere gift of himself’ (Gaudium et spes, 24). Marriage is a communion of persons (communio personarum} based on the total and sincere gift of self which demands the indissolubility of the bond. Moreover, the institution of marriage is oriented towards its sacramental fulfilment in Christ. As a sacrament, marriage participates and expresses the unbreakable bond between Christ and the Church. John Paul II was a firm defender of marriage indissolubility who drew his teaching on these two premises, anthropological and sacramental. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Szczeciński pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject ciało pl_PL
dc.subject małżeństwo pl_PL
dc.subject sakramenty pl_PL
dc.subject rodzina pl_PL
dc.subject nauczanie Jana Pawła II pl_PL
dc.subject Jan Paweł II pl_PL
dc.subject Karol Wojtyła pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject teologia ciała pl_PL
dc.subject teologia małżeństwa pl_PL
dc.subject teologia rodziny pl_PL
dc.subject nauczanie papieskie pl_PL
dc.subject antropologia chrześcijańska pl_PL
dc.subject communio personarum other
dc.subject personalizm pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject dokumenty Kościoła pl_PL
dc.subject Magisterium Kościoła pl_PL
dc.subject body en
dc.subject marriage en
dc.subject sacraments en
dc.subject family en
dc.subject Pope's teaching en
dc.subject John Paul II en
dc.subject theology en
dc.subject theology of body en
dc.subject theology of marriage en
dc.subject teaching of John Paul II en
dc.subject Christian anthropology en
dc.subject personalism en
dc.subject theology of family en
dc.subject anthropology en
dc.subject Christianity en
dc.subject nierozerwalność małżeństwa pl_PL
dc.subject indissolubility of marriage en
dc.title Nierozerwalność małżeństwa według św. Jana Pawła II na podstawie wybranych dokumentów pl_PL
dc.title.alternative The teaching of John Paul II on the indissolubility of marriage in some of his documents en
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us