Theo-logos Repository

Polska pedagogika katolicka a wychowanie młodego pokolenia do odpowiedzialności społecznej w szkołach katolickich

    A A A  

Show simple item record

dc.contributor.author Zakrzewska, Aldona
dc.date.accessioned 2023-04-17T13:18:34Z
dc.date.available 2023-04-17T13:18:34Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2018, nr 25, s. 207-221. pl_PL
dc.identifier.issn 1230-0780
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/6286
dc.description.abstract Punktem wyjścia podjętych rozważań jest pedagogika katolicka jako jeden z nurtów pedagogiki chrześcijańskiej, na której opierają się w swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej niektóre placówki edukacyjne – głównie katolickie. Ma ona zatem konkretne implikacje praktyczne, warunkuje w rzeczywistości edukacyjnej wychowanie dzieci i młodzieży w całej złożoności tego wychowania. Jednym z jego ważnych płaszczyzn jest przygotowanie młodego pokolenia do życia obywatelskiego – podjęcia odpowiedzialności nie tylko za swoje losy, ale losy grup społecznych, w których postawiona jest dana jednostka – społeczności rodzinnej, środowiska lokalnego, narodowej, państwowej, europejskiej, światowej. W zakresie przywołanych kontekstów w niniejszym artykule została podjęta próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób podstawowe cechy determinujące tożsamość pedagogiki katolickiej – takie jak: chrystocentryzm, pedagogia autorytetu i miłości, personalizm, nadprzyrodzoność, uniwersalizm oraz pozytywny charakter – mogą wpływać na kształtowanie w dzieciach i młodzieży świadomości i potrzeby podjęcia odpowiedzialności społecznej. pl_PL
dc.description.abstract The aim of the reflections is catholic pedagogy as one of the trends of Christian pedagogy which is the basis of some educational institutions, mainly catholic ones. It has, therefore, some practical implications. Moreover, it has the influence on the education of children and young people. Its role is to prepare the young generation for civic life, for being responsible for themselves and the social groups where the they live such as a family, local community, country and the world. In this article an attempt was made to answer the question: In what way can basic elements which determine identity of catholic pedagogy such as: Christocentrism, pedagogy of authority and love, personalism, supernatural, universalism and positive character influence the necessity and need of young people to take social responsibility. en
dc.language.iso pl pl_PL
dc.publisher Uniwersytet Szczeciński pl_PL
dc.rights Attribution-ShareAlike 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ *
dc.subject odpowiedzialność społeczna pl_PL
dc.subject pedagogika katolicka pl_PL
dc.subject wychowanie obywatelskie pl_PL
dc.subject wychowanie religijne pl_PL
dc.subject wychowanie pl_PL
dc.subject odpowiedzialność pl_PL
dc.subject pedagogika pl_PL
dc.subject szkoły pl_PL
dc.subject szkoły katolickie pl_PL
dc.subject edukacja religijna pl_PL
dc.subject dzieci pl_PL
dc.subject młodzież pl_PL
dc.subject social responsibility en
dc.subject civic education en
dc.subject religious education en
dc.subject upbringing en
dc.subject religious upbringing en
dc.subject responsibility en
dc.subject pedagogy en
dc.subject schools en
dc.subject Catholic schools en
dc.subject children en
dc.subject youth en
dc.subject Catholic pedagogy en
dc.title Polska pedagogika katolicka a wychowanie młodego pokolenia do odpowiedzialności społecznej w szkołach katolickich pl_PL
dc.title.alternative Catholic pedagogy and education of young people for social responsibility en
dc.type Article pl_PL


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-ShareAlike 3.0 Poland Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-ShareAlike 3.0 Poland

Search Theo-logos


Advanced Search

Browse

My Account

Like us