Repozytorium Theo-logos

Qu’est-ce qu’Israel? Examen de l’approche de Charles Journet

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kamykowski, Łukasz
dc.date.accessioned 2023-05-29T07:58:02Z
dc.date.available 2023-05-29T07:58:02Z
dc.date.issued 1994
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1994, T. 26, s. 193-212. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7729
dc.description Artykuł w języku francuskim. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł (stanowiący wersję francuską zasadniczych fragmentów rozdziału 6. rozprawy: Ł. Kamykowski, Izrael i Kościół według Charlesa Journeta, Kraków 1993) podejmuje problematykę teologicznej definicji Izraela wychodzącej z danych Objawienia, w szczególności z faktu powołania i wybrania Izraela przez Boga. Na przykładzie myśli jednego z wybitnych eklezjologów przygotowujących teologię Vaticanum II, który już w okresie II wojny światowej podjął się systematycznego opracowania teologii losów Izraela od jego powołania aż do eschatologicznego spełnienia, został przedstawiony problem adekwatnego określenia stosunku między konkretną, historyczną rzeczywistością ludu Izraela a bosko-ludzką, historiozbawczą rzeczywistością Kościoła, czy królestwa Bożego. Krytyczna prezentacja stanowiska Journeta rozwijającego twórczo scholastyczną koncepcję Izraela, jako niegdyś zalążkowej (czy przygotowawczej) formy Kościoła Chrystusowego (Ecclesia sub Lege), prowadzi do wniosku, że nie wystarcza ona do pełnej odpowiedzi na pytanie o teologiczny status Izraela po Chrystusie, gdyż nie da się konsekwentnie przeprowadzić oddzielenia w nim elementu czysto naturalnego („naród”) jako nośnika rzeczywistości eklezjalnej od samej tej rzeczywistości. W świetle Objawienia specjalny Boży zamysł, mający swe dopełnienie eschatologiczne, dotyczy konkretnego ludu Izraela, którego powołanie ma dwoisty charakter: doczesny i nadprzyrodzony. Stąd także współczesne próby takiej eksplikacji misterium Izraela, które — przeciwnie — dla zachowania wewnętrznej jednorodności Izraela zdają się zaprzeczać lub minimalizować element naturalnej więzi społecznej w Izraelu, a akcentują wyłącznie nadprzyrodzoną łaskę powołania (dla przykładu przytoczona jest koncepcja M. Garriguesa), wydają się nie w pełni adekwatne. Artykuł nie prezentuje własnej próby rozwiązania; ukazuje problem teologiczny, sugerując pewną analogię do trudności występującej w historii chrystologii przy określaniu jedności i dwoistości wcielonego Syna Bożego. pl_PL
dc.language.iso fr pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Charles Journet pl_PL
dc.subject kapłani pl_PL
dc.subject duchowieństwo pl_PL
dc.subject Izrael pl_PL
dc.subject scholastyczna koncepcja Izraela pl_PL
dc.subject naród pl_PL
dc.subject misterium Izraela pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject Królestwo Boże pl_PL
dc.subject eschatologia pl_PL
dc.subject priesthood pl_PL
dc.subject clergy pl_PL
dc.subject Israel pl_PL
dc.subject scholastic conception of Israel pl_PL
dc.subject nation pl_PL
dc.subject mystery of Israel pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject Kingdom of God pl_PL
dc.subject eschatology pl_PL
dc.subject Izrael pl_PL
dc.subject Israel pl_PL
dc.title Qu’est-ce qu’Israel? Examen de l’approche de Charles Journet pl_PL
dc.title.alternative Co to jest Izrael? Studium ujęcia według Charles’a Journeta pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas