Repozytorium Theo-logos

Teilhard de Chardin und die neue Auffassung des Todes

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Wojciechowski, Tadeusz
dc.date.accessioned 2023-06-02T06:13:58Z
dc.date.available 2023-06-02T06:13:58Z
dc.date.issued 1995
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1995, T. 27, s. 35-43. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/7909
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Trzy przesłanki stanowią podstawę nowego ujęcia śmierci: ewolucyjna koncepcja Teilharda de Chardin, hipoteza ostatecznej decyzji L. Borosa i teoria czasu jako istotowego pokładu materialnego bytu. Ewolucyjna koncepcja Teilharda wniosła nowy sposób rozważania tego zagadnienia. Według niego śmierć oznacza nie rozpad, lecz odwrotnie, wzrost osobowości, przebicie się ludzkiego promienia poza śmierć i nowe narodziny poza przestrzenią i czasem. Ewolucja jest bowiem nieodwracalna i jest biologicznym wyrazem transcendencji. Śmierć, w której zdajemy się znikać, okazuje się fazą nowego podniesienia do sfery podnadludzkiej, osobowej świadomości. Śmierć przedstawia się jako metamorfoza, żadna bowiem fizykalna rzeczywistość nie może wzrastać w nieskończoność bez osiągnięcia fazy zmiany stanu. Teoria czasu, jako istotowego pokładu materialnego bytu, tłumaczy zmianę materialnej części ludzkiego bytu w momencie śmierci przez uwolnienie go z więzów przestrzeni i czasu, podnosząc go przez to na poziom istnienia w aevum. W tak rozumianym momencie śmierci cała osoba ludzka przechodzi w pełną nieśmiertelność, co realizuje się przez jej zmartwychwstanie. Ten proces ewolucji człowieka wskazuje na jego ostateczne i pełne udoskonalenie w momencie śmierci przez zmartwychwstanie. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Pierre Teilhard de Chardin pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject antropologia pl_PL
dc.subject śmierć pl_PL
dc.subject ewolucja pl_PL
dc.subject życie pośmiertne pl_PL
dc.subject nieśmiertelność pl_PL
dc.subject zmartwychwstanie pl_PL
dc.subject człowiek pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject Philosophie pl_PL
dc.subject Anthropologie pl_PL
dc.subject Tod pl_PL
dc.subject Evolution pl_PL
dc.subject Leben nach dem Tod pl_PL
dc.subject Unsterblichkeit pl_PL
dc.subject Auferstehung pl_PL
dc.subject Mensch pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject anthropology pl_PL
dc.subject death pl_PL
dc.subject evolution pl_PL
dc.subject afterlife pl_PL
dc.subject immortality pl_PL
dc.subject resurrection pl_PL
dc.subject human pl_PL
dc.title Teilhard de Chardin und die neue Auffassung des Todes pl_PL
dc.title.alternative Teilhard de Chardin i nowe ujęcie śmierci pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas