Repozytorium Theo-logos

Die Grundzüge des Verhältnisses zwischen Glauben und Wissen im Mittelalter

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Markowski, Mieczysław
dc.date.accessioned 2023-06-19T06:25:35Z
dc.date.available 2023-06-19T06:25:35Z
dc.date.issued 1996
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1996, T. 28, s. 85-98. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8365
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Mimo że w średniowieczu wiara odgrywała dominującą rolę, to jednak wiedza nie była wcale zaniedbywana. Problematyka stosunku wiary i wiedzy była w tym tysiącletnim okresie wszakże w różny sposób rozwiązywana. We wczesnym średniowieczu dużą popularnością cieszyły się poglądy Aureliusza Augustyna, który w swoisty sposób połączył pogański neoplatonizm z opartymi na Biblii chrześcijańskimi zapatrywaniami na wiedzę. W augustynizmie istnieje symbioza wiary i wiedzy. Przy tym oświecona światłem Bożym wiedza ma prowadzić do lepszego przyjęcia wiary i do zrozumienia Pisma św. W centrum augustyńskiej doktryny znalazła się wiara, wola, miłość i łaska, a nie rozum. Nieco odmienne ujęcie augustyńskiej koncepcji wiary i wiedzy dał dopiero Anzelm z Canterbury, który chociaż nie założył własnej szkoły, stoi na początku scholastyki. Tomasz z Akwinu, opierając się na arystotelesowskim ideale nauki, zastosował w teologii metodę aksjomatyczną i uznał zasady wiary jako zdania same przez się znane. Na miejsce preferowanego przez Augustyna afektu wprowadził intelekt. Dzięki temu pewność wiary mogła znaleźć też obiektywne oparcie w mądrości Bożej. Tomasz bodajże pierwszy rozgraniczył wyraźnie dziedziny wiary i wiedzy. Pomiędzy tymi dwoma porządkami istnieje harmonia. Niemniej oparta na rozumie wiedza, zwłaszcza filozofia, miała służyć zasadzającej się na Objawieniu teologii, która w klasycznej scholastyce była ujmowana spekulatywnie. Ta koncepcja teologii spotkała się z ostrą krytyką u franciszkanina Wilhelma z Ockham, który twierdził, że chociaż teologia sama w sobie jest nauką, to jednak nie jest nią teologia uprawiana przez ludzi. W okhamowskiej koncepcji teologii jest ona tylko wiedzą praktyczną. W wyniku tego w późnym średniowieczu doszło do radykalnego oddzielenia praktycznie i afektywnie zorientowanej teologii od nauk „świeckich”, które dzięki temu zaczęły się rozwijać na własny sposób. Drugi sobór watykański stwierdził także, że porządki wiary i wiedzy są odrębne, ale między tymi dziedzinami nie ma konfliktów. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject średniowiecze pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject wiedza pl_PL
dc.subject stosunek wiary i wiedzy pl_PL
dc.subject augustianizm pl_PL
dc.subject tomizm pl_PL
dc.subject Augustyn z Hippony pl_PL
dc.subject Tomasz z Akwinu pl_PL
dc.subject intelekt pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject Middle Ages pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject knowledge pl_PL
dc.subject relationship between faith and knowledge pl_PL
dc.subject Augustinianism pl_PL
dc.subject Thomism pl_PL
dc.subject Augustine of Hippo pl_PL
dc.subject Thomas Aquinas pl_PL
dc.subject intellect pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject Mittelalter pl_PL
dc.subject Glaube pl_PL
dc.subject Wissen pl_PL
dc.subject Verhältnis zwischen Glauben und Wissen pl_PL
dc.subject Augustinismus pl_PL
dc.subject Thomismus pl_PL
dc.subject Intellekt pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject ojcowie Kościoła pl_PL
dc.subject doktorzy Kościoła pl_PL
dc.subject Church Fathers pl_PL
dc.subject Doctors of the Church pl_PL
dc.title Die Grundzüge des Verhältnisses zwischen Glauben und Wissen im Mittelalter pl_PL
dc.title.alternative Główne rysy stosunku między wiarą i wiedzą w średniowieczu pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas