Repozytorium Theo-logos

Theologische Erkenntnislehre im Licht einer trinitarischen Ontologie

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Körner, Bernhard
dc.date.accessioned 2023-06-21T11:53:58Z
dc.date.available 2023-06-21T11:53:58Z
dc.date.issued 1997
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1997, T. 29, s. 209-222. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8476
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Ontologia, zajmująca się fundamentalnymi strukturami bytu, obejmuje wszystkie obszary bytu i wiedzy. Zalety danej ontologii lub jej formy sprawdzają się w konfrontacji z rzeczywistością. Poszukiwania adekwatnej ontologii doprowadziły Klausa Hemmerle do sformułowania ontologii trynitarnej. Jego projekt leży u podstaw niniejszej refleksji. „Tezy do ontologii trynitarnej” w rozumieniu Hemmerlego bazują na fundamentalnej prawdzie, mówiącej, że jeden Bóg objawił się w trzech osobach i że to udzielanie się Boga światu jest jego zbawieniem. Rodzi się pytanie, czy to wydarzenie nie kryje w sobie fundamentalnego sensu całej rzeczywistości. W swej troistej tajemnicy Bóg wkracza w historię i w niej pozostaje jako Dający siebie, jako Miłość. Zadanie ontologii trynitarnej polega więc na nowym odczytaniu tych wydarzeń w świetle miłości. Ontologia trynitarna widzi miłość nie tylko jako ontologiczny rdzeń w tajemnicach chrześcijaństwa, lecz także w bytowaniu bytu, ponieważ miłość nigdy nie ustaje. Oznacza to przeniesienie punktu ciężkości z własnej osoby na drugą. Można zatem powiedzieć, że wszelki byt oraz wszelkie myślenie bytu wymaga drugiego i dokonuje się w relacji do niego, stając się tylko w ten sposób bytem danym. Tylko w wykraczaniu poza siebie byt staje się tym, czym jest. Źródłem takiego wykraczania jest troistość Boga jedynego: Ojciec cały jest w Synu, Syn w Ojcu, obaj zaś w jednym Duchu Świętym. Myślenie i bycie rozumie się więc jako udzielanie siebie. Ontologiczne sugestie Hemmerlego mają również znaczenie dla poznania teologicznego. Obejmują one instytucjonalne, historyczne i hermeneutyczne związki, które umożliwiają poznanie treści wiary, poczynając od objawienia i wiary jako obiektywnej i subiektywnej zasady poznania wiary. W przeszłości poznanie teologiczne było ukierunkowane chrystologicznie, tzn. pojęciem kluczowym tego poznania jest autorytet Chrystusa, przekazany Kościołowi. Jednakże akcentowanie formalnego autorytetu nie sprzyja scalaniu wydarzenia świadectwa wiary z jego wewnętrzną treścią. Forma przekazu wiary w pełni odpowiada treści tego przekazu przede wszystkim w osobowym dokonaniu samoprzekazania się Jezusa Chrystusa. Świadectwo wiary staje się urzeczywistnionym znakiem miłości Bożej, skutkiem czego w poznaniu teologicznym pojawia się nowe pojęcie kluczowe: sakrament. W trynitarnej koncepcji poznania teologicznego miłość jest jego konstytutywnym warunkiem. Nie istnieje autentyczne poznanie wiary poza wydarzeniem dawania siebie. Poznanie teologiczne jest ściśle związane z przekazywaniem wiary w Kościele, co sprawia, że można w nim dostrzec strukturę eklezjologii. Z punktu widzenia teologicznego poznania przedsoborowa struktura eklezjologii charakteryzowała się tzw. chrystomonizmem, podczas gdy po soborze watykańskim II (według KO 10) można już mówić o katolickości w poznaniu teologicznym, polegającej na uwzględnianiu więcej niż jednej instancji poznania i przekazywania wiary w Kościele. Uwzględnienie wszystkich instancji oraz trynitarnego modelu myślenia teologicznego podkreśla dwa ważne aspekty: objawienie urzeczywistnia się na sposób sakramentalny oraz wszelkie kościelne instancje przekazu wiary muszą charakteryzować się fundamentalną postawą wzajemnej miłości (na wzór Boskiego dawania siebie). W wyniku refleksji nad ontologią trynitarną można sformułować tezy na temat poznania teologicznego. Jedna z nich stwierdza, że fakt dokonania się pełni objawienia w Chrystusie posiada decydujący wpływ na strukturę autentycznego poznania teologicznego. Wskutek tego urząd nauczycielski biskupów i papieża pełni szczególną rolę w strukturze instancji przekazywania wiary. Objawienie dokonało się bowiem w Synu, który jest słowem Ojca, który jest ostatnim słowem Boga. Urząd Nauczycielski Kościoła nie jest więc ponad Słowem Bożym, ale wspierany przez Ducha Świętego wiernie je wyjaśnia (KO 10). Poznanie teologiczne musi zatem uwzględniać również aspekt pneumatologiczny Objawienia. Kolejna teza stwierdza więc, że konieczna jest łączność z Chrystusem w Jego Duchu Świętym, aby zdobywanie i przekazywanie poznania wiary przez różne instancje kościelne rzeczywiście pozwalało przemawiać Słowu Bożemu. Sobór watykański II w nauce o Objawieniu i wierze zwraca uwagę, że wiara nie jest tylko uznaniem Objawienia za prawdziwe, ale jest „credo in Deum”, czyli wyjściem poza siebie ku Bogu, albo zjednoczeniem się z Chrystusem w jeden podmiot. Stanie się „nowym podmiotem” jest warunkiem zarówno wiary, jak i teologii. W ten sposób widać również wyraźniej trynitarny wymiar wyznania wiary, który polega na dawaniu siebie Bogu ze strony człowieka. Kryterium autentyczności wyznania wiary jest więc dawanie siebie w miłości, które jako takie staje się świadectwem wiary. Wiara rozumiana i przeżywana jako miłość jest w stanie wyjść poza pojęcia i wniknąć w głębię tajemnic Bożych. Poznanie teologiczne zaś, wynikające z tak rozumianej wiary, w pełni odpowiada ontologii trynitarnej. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject ontologia trynitarna pl_PL
dc.subject ontologia pl_PL
dc.subject poznanie teologiczne pl_PL
dc.subject teologia pl_PL
dc.subject Klaus Hemmerle pl_PL
dc.subject Bóg pl_PL
dc.subject Trójca Święta pl_PL
dc.subject teologia trynitarna pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject Trinitarian ontology pl_PL
dc.subject ontology pl_PL
dc.subject theological cognition pl_PL
dc.subject theology pl_PL
dc.subject God pl_PL
dc.subject Holy Trinity pl_PL
dc.subject Trinitarian theology pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject Trinitarische Ontologie pl_PL
dc.subject Ontologie pl_PL
dc.subject theologische Erkenntnis pl_PL
dc.subject Theologie pl_PL
dc.subject Gott pl_PL
dc.subject Trinität pl_PL
dc.subject trinitarische Theologie pl_PL
dc.subject Kirche pl_PL
dc.subject Glaube pl_PL
dc.subject poznanie pl_PL
dc.subject cognition pl_PL
dc.title Theologische Erkenntnislehre im Licht einer trinitarischen Ontologie pl_PL
dc.title.alternative Nauka o poznaniu teologicznym w świetle ontologii trynitarnej pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas