Repozytorium Theo-logos

Kerygma und Sophia. Zum Verhältnis von Glaube und Wissen

    A A A  

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Woschitz, Karl M.
dc.date.accessioned 2023-06-21T13:00:48Z
dc.date.available 2023-06-21T13:00:48Z
dc.date.issued 1997
dc.identifier.citation Analecta Cracoviensia, 1997, T. 29, s. 395-412. pl_PL
dc.identifier.issn 0209-0864
dc.identifier.uri http://repozytorium.theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8504
dc.description Artykuł w języku niemieckim. pl_PL
dc.description.abstract Artykuł, dedykowany Papieskiej Akademii Teologicznej na jej jubileusz 600-lecia, dotyczy problem u starszego niż chrześcijaństwo, ale przez nie o wiele ostrzej postawionego problem u relacji wiary i wiedzy. Bo co mają począć chrześcijanie z mądrością i wiedzą tego świata, skoro wydają się one dezawuowane przez samego Apostoła Narodów? Kto miał więcej racji już u początków Kościoła: Tertulian, radykalnie negujący mądrość tego świata, czy też św. Justyn, widzący w niej jakąś wartość, starający się o jej wyważoną syntezę z Ewangelią? A wiadomo, że te dwie postacie stały się archetypam i późniejszych rozwiązań. Kontynuację postawy Tertuliana znajdujemy bardziej w protestantyzmie, a kontynuację postawy św. Justyna bardziej w katolicyzmie, również w stanowisku autora. Zwraca on uwagę, że krytyczne słowa św. Pawła o mądrości tego świata dotyczą bardziej gnozy niż autentycznej greckiej filozofii i negują nie tyle jej prawdziwość, co zdolność zbawczą. Potwierdzają to nie wprost filozofowie-ateiści, kiedy chcą mieć „nadzieję wbrew nadziei”. Także naukowo-techniczny rozum ma metafizyczne tęsknoty, także on szuka religii bodaj dla jej pocieszającej funkcji, jeśli nie dla jej wewnętrznej prawdy, jeśli nie dla jej praktycznych konsekwencji i wymagań. W tej sytuacji trzeba umieć pokazać, że nie dlatego wierzy się, aby życie miało sens, ale ma ono sens dlatego, że jest wiara. W tym zadaniu nieodzowna jest mądrość, filozofia, poznanie. Człowiek może przyjąć również objawienie tylko poprzez swój rozum, tylko poprzez to, co już wcześniej zrozumiał i poznał. Nawet jeśli wie, że pytając jest zawsze już wcześniej zapytany przez łaskę, nawet jeśli wie, że „duch krzyża” nieraz okazuje się i pozostaje „krzyżem ducha”, ale w świadomości, że przecież wiara jest darem tego, który jest samym rozumem. pl_PL
dc.language.iso de pl_PL
dc.publisher Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie pl_PL
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject wiara pl_PL
dc.subject wiedza pl_PL
dc.subject nauka pl_PL
dc.subject kerygmat pl_PL
dc.subject sofia pl_PL
dc.subject relacja wiary i nauki pl_PL
dc.subject mądrość pl_PL
dc.subject Kościół pl_PL
dc.subject chrześcijaństwo pl_PL
dc.subject filozofia pl_PL
dc.subject objawienie pl_PL
dc.subject faith pl_PL
dc.subject knowledge pl_PL
dc.subject study pl_PL
dc.subject kerygma pl_PL
dc.subject sophia pl_PL
dc.subject wisdom pl_PL
dc.subject Church pl_PL
dc.subject Christianity pl_PL
dc.subject philosophy pl_PL
dc.subject revelation pl_PL
dc.subject Glaube pl_PL
dc.subject Wissen pl_PL
dc.subject Wissenschaft pl_PL
dc.subject Weisheit pl_PL
dc.subject Kirche pl_PL
dc.subject Christentum pl_PL
dc.subject Philosophie pl_PL
dc.subject Offenbarung pl_PL
dc.title Kerygma und Sophia. Zum Verhältnis von Glaube und Wissen pl_PL
dc.title.alternative Kerygmat i sofia. O relacji wiary i wiedzy pl_PL
dc.type Article pl_PL


Pliki tej pozycji

Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland

Szukaj w Theo-logos


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto

Polub nas